mandag 5. desember 2011

5. luke: Salte mandler

En ny uke har startet, og mye av tiden går med til jobbing. Legger derfor ut en oppskrift i dagens luke som jeg brukte til julemessa for et par uker siden. Jeg fant den her, og det andre tipset er rett og slett å besøke den herlige bloggen Tines kreative hjørne. Her er det en blanding av interiør, men også lekre ting hun lager selv.

Jeg er veldig glad i brente mandler, men er også svak for salte ting, så måtte simpelthen forsøke Tines oppskrift på salte mandler. Og de ble nydelige. Her er oppskriften:

SALTE MANDLER

250 g mandler
5 dl vann
3 ss salt

Kok opp og la koke i 5 min, hell mandlene i en sil så vannet renner av. Legg de på et bakepapir i en langpanne. Ha på 1 ss smør, dette vil smelte på de varme mandlene, bland sammen.
Stek ved 125 grader til de er tørre (tar ca 1-2 timer), rist på langpannen innimellom.

Kan også lages uten smør, men skallet blir sprøere med litt smør.
Avkjøl og oppbevar i et glass, boks eller tett pose.

Tine har pyntet sine pakker med mandler nydelig, det gjør hun med det meste. Kanskje ikke så rart, fordi hun har en butikk med de lekreste saker.
Det er viktig at mandlene får tørke skikkelig. Neste gang vi skal lage en porsjon kunne jeg tenkt meg å skålde mandlene først, for å teste hvordan det blir. Dobbelt oppskrift gikk forøvrig i en langpanne.

5 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Det hørtes godt ut! :O)

Inger Marie sa...

Mnnn...ingen jul uten..:))
God mandag:)

Bea sa...

Ja, mandler i ulik "drakt" er bare deilig!!!
I fjor prøvde vi oss på noen med smak av "varme" krydder. Bare sånn i tilfelle du ville la deg inspirere:)
Beate

Mira sa...

Brendte mandler er godt!

Salte mandler har eg ikkje prøvd , men det høres godt ut!

Klem,

Anonym sa...

Disse så virkelig gode ut. Tror jeg skal prøve meg... Tusen takk for at du orker å lage adventskalender i år også.

Klem fra Hege Kristin.