onsdag 7. desember 2011

7. luke: Kort av servietter

Ute ligger snøen hvit, og jula nærmer seg raskt. Det begynner å haste veldig med å få laget alle julekortene som skal sendes, og det er ikke rent få. Nå har jeg mengder med kortutstyr - stempler, klippeark, motivark, puncher, dies osv. Mye rart utstyr til kortlaging med fine navn, men det går fint an å lage kort med det man har liggende hjemme. Dagens luketips går ut på å lage kortmotiver av en serviett.

Tipset fikk jeg i fjor hos Bikuben, en kortbutikk på Strømmen, hvor jeg så noen nydelig utstilte kort med englemotiver laget av servietter. I går laget jeg et kortmotiv av engleserviettene jeg bruker mye i denne julekalenderen, og fant fram en liten kakeserviett og noe bølgepapp. Og med en kartong brettet i to, var kortet ferdig på drøye 5 minutter. Det kunne godt hatt litt ekstra pynt, men fungerer greit som det er også.

Finn en egnet serviett, grovklipp rundt motivet og bruk kun det øverste laget (en serviett har tre lag). Nå skal det strykes. Legg på i følgende rekkefølge: Kartong, gladpack/plastfolie uten bretter, servietten med motivet opp og bakepapir/matpapir. Stryk godt! Jeg brukte tre prikker på jernet og det gikk raskt. Plastfolien fungerer som lim, og det tynne serviettmotivet blir omdannet til et fint og stabilt kortmotiv du kan klippe ut. Bruk dobbeltsidig tape eller limputer som lim, dette får du mange plasser. Pynt evt med bånd, blonde eller annet du har som egner seg - skriv kanskje en tekst ut på printeren og lim på. Så er kortet klart.
I fjor lagde jeg flere av disse kattekortene fra noen søte servietter. I går kveld fant jeg fram et par andre serviettpakker som har fine, firkantete motiv, så kan jeg få laget noen kort som er klare på 1-2-3.

Lykke til med julekortlaging og -skriving - om det blir på egenproduserte kort eller ei. Ha en fin dag! Jeg skal kikke ut på all den fine snøen :)

1 kommentar:

Mira sa...

Ja nå må eg skynde meg å skrive alle julekorta.

Mange gode ider å finne her hos deg. Tusen takk!

Ingen snø hos meg, kaldt og sol.

Klem,