torsdag 8. desember 2011

8. luke: Personlige mobilvesker

Dagens luke i Julekalenderen er om mobilvesker. Jeg har laget mengder opp gjennom årene, og har måttet forandre modellene etter som mobilene utvikler seg i størrelse og fasong. Nå synes jeg det er fryktelig vanskelig å oppgi en oppskrift til mobilvesker, for de kan være alt fra bittesmå til ganske så store. Men uansett, om vinteren har de fleste mobilbatterier godt av en varm beskyttelse, at det i tillegg beskytter mobilen mot støt og fukt er en god tilleggseffekt.

Her er en oppskrift på strikkete/tovete mobilvesker, men det er en utfordring å få den i rett størrelse. Du kan også lett strikke eller hekle mobilvesker uten toving, da tilpasser du det til den mobilen du har. Mønsterstrikk er lekkert, det har jeg ikke laget til mobilvesker selv, men det er mye flott inspirasjon å hente på nett.


MOBILVESKE

Legg opp 32 m med Vamsegarn/pt3 eller 2 tråder pt2 på settpinne nr 6.
Strikk rundt i ca 15/18 cm. Del arbeidet i to, og strikk tilbake på vrangen så det blir en rille, strikk en omg rett og fell rett av fra vrangen. Dermed ruller ikke kanten seg.
Synes de største mobilene er kjekkest uten lokk, så da slutter oppskriften her.
Strikk evt lokk med de siste 16 m med rillestrikk i 18-22 riller (tilpass til vesken).
Strikk evt en beltehempe av 10 m og med noen omg som du syr fast bak (kjekt for menn).
På den ene mobilvesken har jeg droppet lokk, da strikkes rillekant hele veien rundt.

Tov mobilvesken på 40 graders vanlig vask og full sentrifugering og ha i 1 ss flytende grønnsåpe. Jeg pleier å ta mobilen oppi vesken når den er ferdig tovet, og fortsatt litt fuktig. Såpass tåler mobilen, men det må du vurdere selv. Det viktige er å tilpasse den når den er fuktig, som regel må du strekke og dra litt.

Pynt som du ønsker. Jeg har sydd fast fotoprint som jeg først strøk fast med applikasjonsvliselin. Sy fast en borrelås hvis du har lokk.

HEIDI GRYMYR DESIGN - Oppskriften er beregnet til eget bruk og gaver - ikke til salgsprodukter.

Litt artig er det å lage personlige mobilvesker i gaver ut fra interesser. Eks en med bilde av kjæledyrene, en med favorittbandets logo eller en med bilde av fotballhelten.

Slike vesker kan også brukes til alle de små duppedittene vi omgir oss med, og ikke helt vet hvor vi skal gjøre av. Uansett, er det en god gaveide. Det gjelder bare å få laget dem i passende størrelse. Lykke til!

3 kommentarer:

Mira sa...

Flott gave ide! igjen,
Her er det bare å strikke i vei,, takk for oppskrift.

Ha ein fin kveld.
Regn og vind hos meg, glad eg har hus å være i.

Klem,

Quiltefia sa...

Hei!! Så hyggelig at du har vært innom!! Jeg kjøpte det stempelet i en bokhandel i Storgata på Lillestrøm. Det var helt tilfeldig. Det er en kristen bokhandel og de har alltid gammeldagse julekalendere med luker som jeg pleier å kjøpe til jentene. Nå fant jeg også stempel som jeg likte. Det ser gøy ut å lage kort, men jeg må prioritere tiden min på sying, selvom jeg egentlig strikker mer nå. Men jeg følger jo med på det du lager. Jeg brukte faktisk kokosmakron oppskriften din idag fordi jeg bakte med en som har cøliaki. Det ble veldig gode!! Fortsatt fin adventstid!! AnneK:-)

Hanne sa...

Kjempe fine:-)