torsdag 1. desember 2011

Noen tovetips før 1. luke åpnes

Før 1. luke i Julekalenderen åpnes vil jeg gjerne fortelle litt om mine erfaringer med toving. Strikk og tov blir sikkert en del brukt i kalenderen, og jeg kommer til å lage en del i hvitt.

Mange mener at hvitt garn ikke tover. Det kommer an på type garn, for jeg har veldig god erfaring med toving av hvitt. Det hvite garnet jeg har mest erfaring med er hvitt Vamsegarn (00). Det tover kjempebra og er krittende hvitt. Likedan tover hvitt Finullgarn fint, og jeg har hørt andre har gode erfaringer med hvitt Fritidsgarn. (Tipper da at hvitt Tove fra samme produsent også tover bra.)

I fjor la Hanne ut en engleoppskrift på håndarbeidsgruppa Trådsnella på forumet Norge123, og i likhet med mange andre har jeg strikket mange engler. Hvis du ønsker å forsøke deg på englene, kan du gå til Trådsnella, bla deg ned til pdf-filer. Der finner du oppskriften "engleoppskrift". For å åpne pdf-filen må du melde deg inn på forumet, og det anbefaler jeg selvsagt :)

De har jeg strikket og tovet i hvit Safir (se bilde nedenfor) , hvit Østlandsgarn og hvit Finullgarn (første englebilde). De to første med pinne 4, og ble fint tovet. Finullgarnet strikket jeg med en tråd og pinne 3 1/2, og det ble nydelig og litt fnugglette engler. (De ble forresten såpass godt tovet at englene kan stå.)


Men så litt mer om toving. Jeg har strikket og tovet masse opp gjennom årene. Vet det er mange meninger om hva man skal bruke i maskinen, mange advarer mot grønnsåpe. Jeg har brukt en knapp ss flytende grønnsåpe (til gulvvask) i såpekammeret. Det har fungert helt fint. Selvsagt sjekkes det for lo i kammeret, og det er viktig å vaske med ordinært vaskemiddel innimellom for å "rense" opp i maskinen. Da anbefales helst pulver sies det, framfor flytende såpe.

Generelt har jeg strikket mest med en tråd pt3 (Per Tryving) eller en tråd Vamsegarn (Rauma). Eller to tråder pt2. Dette garnet kjenner jeg best. Alle farger tover godt, men forskjellig. To tråder tynt garn blir "mykere", og sort garn tover dårlig og blir litt "løst". Skal jeg strikke barnevotter, forsøker jeg å velge to tråder pt2, som da gir litt mykere resultat.

Til det som skal toves godt kjører jeg vanlig 40 graders vaskeprogram med full sentrifugering (1400 omdreininger). Mengde i maskinen har mye å si. Hvis jeg skal strikke mye småtteri, men vil ha det godt tovet, samler jeg opp en del. Votter har jeg brent meg på, hvis jeg har hatt for mye i maskinen har de blitt for hardt tovet.. Derfor tover jeg helst kun ett vottepar om gangen, maks to. Kjører 40 graders vanlig vaskeprogram, men setter sentrifugeringen til 600 omdreininger (laveste jeg har på min maskin).

Trenger sjelden å tove mer enn en gang. Unntaket er tovete kurver som skal stå. Da tover jeg noen ganger to ganger.

Helt siden jeg startet med toving i 2004 har jeg brukt teknikken å strikke lapper/flak, tove og klippe opp i forskjellige motiver som til blomster, hjerter osv etterpå. Man kan strikke både riller og glattstrikk. Riller gir bedre toving er min erfaring, så skal jeg klippe opp foretrekker jeg det. Selv om en god toving gir sikkerhet mot rakning når du klipper, kan det likevel være lurt å klippe ut eks hjerter, og så ta det en ekstra gang i maskinen. Søm langs kanten kan gi en fin effekt, og har du for løs toving på et "flak" kan du sy to lag sammen og eks fylle med stappevatt. For å få pen form på det du klipper ut: Lag papirmal, fest med knappenåler og klipp rundt med en god saks.

Til slutt. Skal jeg ha mønster på noe tovet, foretrekker jeg å brodere før toving. Evt for kraftigere effekt å hekle luftmaskelengder og sy på. Da smeltes det inn i toveprosessen. Og består et produkt av flere deler, syr jeg alltid sammen før tovingen, i steden for å montere etterpå.

5 kommentarer:

Bundingen sa...

Takk for gode tips om toving! Dette skal jeg ta vare på. Nå tover jeg grytekluter i dobbel finull i maskinen. Alltid spennende. Ha en fin dag!

ida jeanette sa...

Stilig engler

aguri sa...

Flott med egen kalender - jeg skal følge med!

Liv :-)) sa...

Hei.
Fine engler.
Jeg laga også sånne i fjor.

Liv.

Anonym sa...

Kjempeflott blogg. Leser den nesten daglig. Ønsker deg ei god jul og et godt nytt år :-)
Mvh Barbro-Yvonne Ytterstad.