lørdag 3. desember 2011

3. luke: Frosteffekt på lysglass

Dagens luke tar for seg en enkel teknikk for å få frosteffekt på lysglass. Jeg så det i fjor i en blogg, men husker dessverre ikke hvor.

Ingrediensene for å få dette til er et glass, eggehvite og sukker. Pensle eller ha eggehviten i et syltetøyglass og fordel rundt. Bruker du pensel har du god kontroll, det gjorde jeg. Ha sukker i, sett evt på lokket og rist/fordel godt. La det stå og tørke.

Klipp ut et passende motiv fra en serviett, og bruk kun det øverste, tynne laget. Pensle litt decoupagelakk beregnet på glass/porselen, ha på motivet og pensle over for å glatte ut ujevnheter og evt prikker fra servietten.

La tørke litt. Pensle et lag med decoupagelakk, gjerne med glittereffekt. Her brukte jeg et som ikke var spesielt for glass, det går helt fint.

Etter at glasset er tørket kan det evt pyntes med en blonde rundt kanten oppe, og kanskje en liten hvit fjær.

Dette er morsomt og enkelt for barn å lage, man kan med fordel droppe decoupagepynten på utsiden og kun ha frosteffekten på innsiden. Pynt evt med klistremerker og et sløyfebånd.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Disse er så nydelige, Heidi. Takk for at du deler ideen med oss!

Life is what you make it sa...

Takk for tips. Tror jeg skal kjøpe dette og lage med guttungen en dag :) Kjøpe decopage til mandag og noen billige glass ;) Fine ting han kan lage til besteforeldre og oldemoren sin :p

Lindas hobbyhjørne sa...

Så søt den er :) Jeg har laget mange sånne... alle vil jo ha når de ser dem :))
Ha en forsatt fin helg :)

Siv B. Jansson sa...

Tusen takk for gode ideer!! Dette skal jeg definitivt prøve:-) Ha en flott adventstid !!

swimzy sa...

Åhh så søte :)

Mira sa...

Disse er fine! Har gjort dette selv.

Ha ei fin helg! Klem,

Ulltråden sa...

Venter på nr.4 :)
Så koselig kalender, snill du er som deler.

Juleklem fra Tromsø :D