mandag 12. desember 2011

12. luke: Grytekluter i julefarger

Ute er det plussgrader, det småregner, og alt av førjulssnø smelter. Trist!
Dagens luke inneholder to par grytekluter i julefarger, dvs rødt og hvitt.

Ansiktsgryteklutene er en gammel oppskrift, og da er det lov å dele. Oppskriften finner du her. Selve dukkeansiktene er ikke så lett å få tak i overalt. Men Gudny hos Hekla Sy og Strikk sender i posten, ring i så fall tlf 22604041.

Det andre gryteklutparet er en modell jeg liker veldig godt. Fin i masse forskjellige farger, og til jul i rødt og hvitt. Jeg har rekonstruert oppskriften etter en tradisjonell modell. Klutoppskriften er videreutviklet etter en modell fra pt-design.

VIFTEFORMEDE GRYTEKLUTER

To nøster Petunia og heklenål nr 3 1/2. Legg opp 15 lm og samle med en kjm. Hekle fm rundt ringen og fest med en kjm.
Hekle 1 lm, 6 fm, 2 fm i en fm i omg under, 2 fm i en fm i omg under, og 6 fm. Snu og start omg m 1 lm, og hekle 16 fm tilbake.
Fortsett, med økninger på annenhver omg, og hekle 1 fm mer før og etter økningen.
Når grytekluten er så stor som du ønsker (jeg heklet 24 doble omg m fm) skal du hekle kant rundt. Jeg valgte picoter, men en omg fm hele veien rundt er også fint.
Picotkant: 3 lm, 1 fm i 1. lm, hopp over 1 fm, hekle 1 fm, 3 lm, 1 fm i 1. lm osv.

KLUT TIL KJØKKENET

Legg opp 55 m på p 3 1/2 med Petunia. Strikk en omg r, neste omg r og vr.
Fortsett til nøstet er tomt, eller passende størrelse.
Hekle en pikotkant som på viftegrytekluten.

4 kommentarer:

Mira sa...

Gode ideer! Godt dukkeansikter er å få kjøpt, da.

Regn og vind hos meg. Ikkje rare julestemningen, så pus og eg fyrer i ovnen og koser oss inne!

Ha ein fin dag! Klem,

Merethe sa...

Nydelige vifteformede grytekluter. En kjempegod ide til julegave/venninnegave!

Hilsen Merethe
merethe62@hotmail.com

Lene sa...

Hei
Dette er første gang jeg kommenterer bloggen...faktisk første gang jeg kommenterer blogg generelt:)

Så mange flotte ideer, leser bloggen din hver dag nå i desember.
Hadde kanskje ikke helt sansen for dukkeansiktene, men...
Idag skal jeg på juleavslutning til klassen til min datter, og jeg har ansvar for dekopasjelykter. Og siden jeg har minus i kreativitet, trenger jeg inspirasjon fra andre.
Jeg tar med eggehvitte og sukker, da blir de andre imponert, tenker jeg;)
Liker også veldig godt alt det hvite tovete du har laget, jeg har selv laget "godteskålen", blir nok mer etterhvert:)

Mvh Lene

Anonym sa...

Kjempeflotte,enkle røde kluter! Var så fint med hvit kant rundt! Jammen ER du kreativ,stadig nye ideer å finne her!! mvh Tinemor T