tirsdag 6. desember 2011

6. luke: Romantiske kurver

Dagens luke i Julekalenderen er en tovet, romantisk kurv som kan brukes til godteri eller andre ting. Jeg strikket noen av disse i fjor, og det har blitt en del i år også.


TOVET GODTERIKURV

Legg opp 6 m med hvitt Vamsegarn (evt pt3 eller to tråder Finullgarn/pt2) på pinnesett nr 6. Strikk 2 ganger i hver m på første omg. Deretter 2 ganger i hver 3. m i annenhver omg.
Når det er ca 85 m, strikk en omg vrang og fortsett oppover på selve kurven. Du får den da over på en liten rundpinne 60 cm. Evt avslutt bunnen en fellingsrunde tidligere, da blir kurven tilsvarende mindre, og kan strikkes videre på rundpinne 50 cm.
Strikk til kurven måler 18-20 cm (for mindre str 14-15 cm), og strikk en omg vr, en omg r, vr omg, r omg, og fell til slutt vrangt av.

Tov i maskinen på 40 graders vask med full sentrifugering og ha i 1 ss flytende grønnsåpe. Det pleier å holde med en toving, men enkelte ganger kan det være nødvendig å tove to ganger for å få ekstra stabilitet.
Når jeg strikker kurvene i hvitt pynter jeg som regel med et englemotiv. (Google Vintage engler/angels). Print ut motivet på transferark, overfør deretter til stoff (som er vasket på forhånd). Stoffet strykes først med applikasjonsvliselin for å unngå rakning. Stryk motivet på kurven, det sitter kanskje ikke så godt, men nok til å få sydd det fast.

Enkel stil får du ved å klippe helt inntil motivet og sy tråklesting/forsting litt inn på motivet og droppe all annen pynt. En annen variant er å sy blondekant rundt selve englebildet, eller ha kun søm rundt bildet og en blonde øverst.
Du kan lage og pynte disse kurvene i mange forskjellige stiler, alt etter farge og pynt. En kontrastfarge på bånd eller blonde, noen artige motivknapper, applikasjoner osv. Jeg er svak for glansbildepynt, det limer du enkelt på. Pelsgarn som strikkes med i rilleomg gir også en fin effekt.

En slik kurv er selvsagt koselig til julegodtet, jeg har puttet i marsipankuler med moccabønner (en klassiker fra barndommen). Kurven er også fin som gaver, evt med noe twist i, eller kanskje noen garnnøster til en strikkeglad. Et tips er også å bruke kurven til håndarbeidssaker eller smårot som likevel slenger rundt.

HEIDI GRYMYR DESIGN - Oppskriften er beregnet til privat bruk og gaver - ikke til salgsprodukter.

Minner om at det er GiveAway knyttet til Julekalenderen. 

6 kommentarer:

Mira sa...

Kjempefine!
Flotte gaver, koselige å få!

Ha ein fin dag! Klem

Life is what you make it sa...

Flotte :) Slike skal jeg lage å evnt gi bort til neste år. Om jeg rekker så skal jeg lage en til mormoren min :) Det hullet som blir i midten, vil det tove seg sammen ? for det blir vel et liten hull der man starten med 6 masker ?

Heidi sa...

Svar: Nei, det hullet blir nok forsvinnende lite, og du fester tråden og dermed blir det usynlig.

Life is what you make it sa...

Holder på med denne nå :) Strikker i pt2 2 tråder. Og håper det blir bra. Kjøpt slike ark jeg kan printe ut på å stryke på stoff :). For å stryke det arket direkte på det tovet går vel ikke, må være noe stoff i mellom ? Du har sikkert skrevet noe om det, bare jeg som er litt treg i oppfattningen. Hehe

Heidi sa...

Svar: pt2 kan tove litt mindre enn Vamsegarn/pt3, så mulig du må ta en toving ekstra. I oppskriften står det at du skal overføre på transferark, og deretter overføre til stoffet. Det finnes også spesialark som printer ut direkte på stoff. Har aldri forsøkt å overføre direkte på tovet, men har sett ei har gjort det på krusunderlag hvis jeg ikke husker feil. Jeg ville absolutt ha brukt stoff og sydd på.

Life is what you make it sa...

Takk for svar, da gjør jeg det. Har ark jeg kan printe på å stryke på stoff. Da har jeg stoff bak bilde :) Takk for svar. Skal begynne oppover nå, ha det over på rundpinne og strikke rundt og rundt :)