torsdag 1. desember 2011

1. luke: Tovete votter

Oppskrift på tovete votter har vært en gjenganger i julekalenderene jeg har hatt. Da jeg la ut bilde av små hjertevotter for litt siden, fikk jeg ganske raskt meldinger med spørsmål om oppskrift. Så her er den, i tillegg til et par andre varianter. Ungene har hatt masse vottepar opp gjennom årene. Jeg tok først utgangspunkt i oppskrift for blånisse- og rødnissevotter, men opplevde fort at vottene virket korte. Derfor gjorde jeg en del forandringer, og laget også oppskrift for mindre og større votter. Karoline elsker feks sine hjertevotter :)

De minste vottene pleier jeg å bruke snøring i, men når ungene slutter å dra av seg vottene synes jeg det er greiest å droppe det. Her er oppskriften:
TOVETE VOTTER

1-2 år (3-5 år) 6-9 år (10-12 år) Ung tenåring

Bruk to tråder pt2 eller Finull, evt en tråd pt3/Vamsegarn. Strikker du rosamelerte votter, bruk pt2 nr 54 og 55, en tråd av hver. Til blånissevotter brukes pt2/Månetoppengarn nr 437 og 443, en tråd av hver. Garnforbruk er 1-2 nøster, alt etter str, til de minste vottene holder et nøste.

Legg opp 28 m (32 m) 36 m (40 m) 44 m fordelt på pinne nr 6.
Strikk 2 omg 1 r, 1 vr. Strikk videre 12 omg (14 omg) 16 omg (20 omg) glattstrikk. Største størrelsen strikkes 18 cm glattstrikk uten felling.
Fell jevnt fordelt på siste omg til 24 m (28 m) 32 m (36 m) hvis du skal ha hullbord, eller på neste omg hvis du strikker votter uten hullbord.
Lag evt hullbord slik: 2 m sm, 2 kast omg ut. På neste omg strikkes de to kastene som en m for å få store nok hull etter tovingen.
Fortsett videre i glattstrikk etter felling eller hullbord i 8 omg (12 omg) 14 omg (18 omg).
Høyre vott: Fordel maskene jevnt på pinnene. Strikk nå tommel på 3. pinne slik: Strikk 1 m, sett 4 m (5 m) 6 m (7 m) 8 m på en sikkerhetsnål. Legg opp nye 4 m (5 m) 6 m (7 m) 8 m over tommelhullet og fortsett å strikke rundt.
Venstre vott: Som for høyre, men strikk tommelen på 2. pinne.
For votter til veldig små barn kan tommelen med fordel utelates.

Strikk 10 omg (14 omg) 18 omg (22 omg) 12 cm fra tommelhullet. Fordel like mange m på hver pinne. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen, resten rett. Strikk 1 omg uten felling. Gjenta disse 2 omg 2 ganger til. For minste str gjentas kun 1 gang. Deretter felles det på hver omg til det er 8 m igjen. Trekk tråden gjennom og fest.

Tommel: Sett m fra sikkerhetsnålen over på p. Strikk opp 1 m fra hver side og 4 m (5 m) 6 m (7 m) 8 m fra motsatt side, dvs totalt 10 m (12 m) 14 m (16 m) 18 m. Strikk glattstrikk til tommelen måler 4 cm (5 cm) 6 cm (7 cm) 8 cm. Strikk de 2 første m på hver pinne sammen til det er 4 m igjen. For største str avslutt når det er 6 m igjen. (Er det ulikt antall m på pinnene, str da først 2 m sm på de to pinnene med flest m før resten av fellingene.) Trekk tråden gjennom og fest.

Striper: Bruk feks kontrastfarge på vrangborden, tommelen og tuppen på votten. Strikk striper med 2 omg i hver farge.
Broderi: Broder enten hjerter, snøkrystaller eller enkle snømenn på vottene. Det er smak og behag om hjertene peker ut mot tuppen eller inn mot håndleddet, jeg har brukt begge deler. Lag en hjertemal ved å brette et papir dobbelt. Fest med knappenåler og sy tråklesting/forsting fram og tibake med en tråd pt3/Vamsegarn eller to tråder pt2/Finull. Snøkrystaller broderes på frihånd.
Flett en snor av 6 tråder med pt3/Vamsegarn eller 12 tråder med pt2/Finull. Knyt dusker i hver ende og dra gjennom hullene før toving.


Tov litt forsiktig. Jeg kjører vanlig 40 graders program, men med laveste sentrifugering. For sikkerhets skyld har jeg kun ett vottepar i maskinen. Når du har tovet, kan vottene være litt små og krøllete. Strekk og dra, og prøv evt rett på barnehånden. Bruk evt en større hånd til å blokke dem ut. Husk å stikke en finger inne i tommelen. Dra til snorene så de «løsner» etter tovingen.

De tovete vottene er ikke store, men sitter godt på hånden. Hvis du ønsker dem litt romsligere, bør du gå opp en størrelse. Vottene blir ofte våte på utsiden i bruk. Jeg pleide å tørke dem på radiatoren, eller et tørkeskap hvis du har det. Jeg har aldri vasket dem, de må i så fall håndvaskes i 30 grader med Milo. Derimot har jeg børstet vottene rene etter at de er tørre. Høres rart ut, men det fungerer! Bruk en stiv børste eller kam, og du vil se at skitt forsvinner og vottene blir som nye. Lykke til!

HEIDI GRYMYR DESIGN – Videreutviklet oppskrift og laget modell for hjertevotter. Oppskriften med mine endringer, minste og største str og hjertemodell er beregnet til privat bruk og gaver – ikke til salgsprodukter.


I dag begynner Jul i Blåfjell. Her er bilde av mine blånisser da de var små :) Vet at mange leter etter oppskrift på blånisseklær. Jeg har sjekket med Per Tryving/Rauma i dag, og masse oppskriftshefter er sendt ut til forhandlere.

9 kommentarer:

T's Creations sa...

De vottene så deilige ut! :)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Heidi!
Så snill du er som deler oppskriften villig vekk! Jeg har også strikket mange slike, delvis etter eget hode, og de er også blitt veldig godt mottatt!

Så hyggelig at du deltar i julekalenderen min - jeg skal forsøke å besøk din også - dette blir nok en hyggelig advent!

Klem Cathrine :-)

Nina Kristin sa...

Først må jeg si; For en vakker datter du har!! Og så stor hun har blitt!!!:)
Flotte de vottene dine, har akkurat strikka ett par blånissevotter, mitt første, og jeg synes også de var litt korte. Tusen takk for tips med toving:)

Kos deg ikveld:)

Hanne sa...

Så gøy att du har julekalender i år og. Strikket mange av disse vottene i fjord, de er super gode:-)

Mira sa...

Supre votter!

Har prøvd på noen tovevotter selv i diverse garntyper, må tilpasse størrelse etter vilket garn eg bruker.

Ikkje så lett å vite hvor mye garnet tover.

Ha ein fin Kveld.

Klem,

Bollebygdsbo sa...

Så fin bild! Fint med det blåa! Tack för mönster också. ;))

Liv :-)) sa...

Hei.
Flotte votter.
Burde vel egentlig prøve meg på de.

Liv.

Anonym sa...

Hei!
Så flott blogg du har - her kan en virkelig bli inspirert.
Strikket just et par tova votter i damestørrelse, men da de kom ut av vaskemaskinen passet de greit til mitt barnebarn på 5 år;)
Ha en riktig fin adventstid - jeg kommer til å følge deg videre.
Hilsen Merethe - merethe62@hotmail.com

Anonym sa...

Hei:) søkte etter strikkeoppskrift på votter på Internett og havnet på din side:) veldig fine votter du har laget! Er ikke så erfaren med strikking, men lurte litt på om oppskriften din til unge voksne kunne passe til en damehånd? Eller må en da legge opp litt flere masker kanskje? Birgitte