onsdag 14. desember 2011

14. luke: Hårstrikker

Dagens luke i Julekalenderen er et tips om å lage hårstrikker. Slike bruker Karoline og jeg omtrent hver dag, og de sliter garantert ikke på håret.


HÅRSTRIKKER

Pelsgarn er ekstra velegnet til strikkete hårstrikker. (På en del av disse har jeg strikket med en tynn sølvtråd i tillegg til pelsgarnet.) Men du kan også bruke mohair, effektgarn eller vanlig bomulls- og ullgarn. Du skal strikke en tube som du lager til en passe stor runding, så tilpass antall masker til garnet. Tenk at den bør være tett, så ikke strikken inni stikker ut eller synes.

Legg opp 9 m på pinne nr 5 med pelsgarn og strikk 20-24 cm. (Med tynt mohairgarn la jeg opp 16 m på pinne nr 3 1/2.) Fest tråden i den ene enden. Fest en sikkerhetsnål på en buksestrikk, og trekk den gjennom. Slå knute på strikken, og dra litt i den, så ikke knuten kommer akkurat i skjøten. Med den andre trådenden syr du sammen tuben til en ring. Slå en knute på tråden, og trekk tråden litt inn før du klipper.


Foretrekker du å hekle kan du bruke samme framgangsmåte, hekle en tube av fm. Er du sykyndig kan du sy en tube, omtrent på 20 cm og tre en strikk i.

Du kan selvsagt pynte hårstrikken med små blomster, perler, knapper eller annet. Jeg foretrekker dem uten pynt, fordi ingenting da fester seg i håret. Dette er en rask og fin ekstragave til liten og stor, og perfekt til bruk av restegarn. Lykke til!

Heidi Grymyr Design - Oppskriften er beregnet til eget bruk og gaver, ikke til salgsprodukter

Ute regner det, og dagene går til jobb og julekortlaging. Tiden begynner å gå farlig fort mot jul...

2 kommentarer:

Connie sa...

Så stilig og så smart :O)
Du er så kreativ og flink.

Klem Connie

Mira sa...

Så lurt!

Hårstrikk roter eg vekk, så trenger litt påfyll.

har kjøpt litt julegaver i dag. Så nå har eg bare noen få igjen + noe som skal strikkes ferdig.

klem.