søndag 12. desember 2010

12. luke: Hjertetøfler

I dag er jeg opptatt med julekortproduksjon, og i dagene framover går mesteparten av tiden med til det. Derfor er dagens luke i julekalenderen min hentet fra fjorårets kalender - hjertetøfler. Litt gode og romslige, som man kan trekke utenpå sokkene på en kald vinterdag. Greie tøfler å ta med bort, eller kanskje å ha liggende på hytta. Oppskriften er i str 37-39, men du kan lett forandre dem ved å minke antall masker alle steder. Evt kan du også forsøke å tove dem - det har ikke jeg gjort.


HJERTETØFLER

Bruk Vamsegarn, pt3 eller Fritidsgarn og pinne nr 4 1/2. Evt kan du bruke dobbelt tråd med Finul, pt2 eller Tove. Selvsagt kan du også bruke annet ullgarn, enten enkelt tykt garn eller dobbelt tynnere garn. Jeg har latt meg inspirere fra et tøffelpar jeg har sett i en bok, men etter å ha strikket et par var jeg ikke helt fornøyd. Mine tøfler har fått en god del endringer, i tillegg til broderte hjerter.

Str 37-39: Legg opp12 m, strikk 15 riller, og ryk tråden. Dette blir helen. Plukk opp 15 m i siden i løkkene på rillene, strikk 12 m som står på pinnen, plukk opp 15 m = 42 m.
Snu og strikk riller (rett på hver pinne) fram og tilbake, til det er 15 riller.
Ta sammen på 4 pinner, 11 m/10m/10m/11m, og strikk ut omg. Strikk en omg til, bortsett fra siste m. Strikk den sammen med 1. m på neste p. Strikk ut omg, og 2 omg til. På slutten av den siste omg, hent 1. m fra 1. pinne til 4. pinne, og str 2 r sm. Det er nå 10 m på hver pinne = 40 m.
Strikk 12-14 omg eller ca 6-7 cm fra rillene.
Start fellingen til tå:
1 r, * 2 r sm, 2 r, 2 r sm *. 3 omg uten felling.
* 2 r sm, 1 r *. 3 omg uten felling.
* 2 r sm *. Trekk tråden gjennom og fest tråden.

Lag en hjerteform ved å brette et ark, tegn et halvt hjerte, og klipp ut. Fest med knappenåler. Sy hjerter med rødt på hvit tøffel eller hvitt på rød tøffel ved å sy tråklesting/forsting først en gang, og så tilbake. Start i spissen nederst. Slå knute der trådene møtes, og fest trådene. Jeg har brodert hjerter både foran og bak på helen.

Tøflene blir muligens litt romslige, det kan være forskjell på strikkefastheten. Jeg prøvde på foten min mens jeg strikket, og tilpasset størrelsen slik. Gjør det du også. Du kan forsøke å tove forsiktig hvis de blir for store, eller muligens kan de da bli barnetøfler. Kanskje kan du ta utgangspunkt i oppskriften med tynnere garn og pinner, og få dem til å passe til barn.
Lykke til!

HEIDI GRYMYR DESIGN - Oppskriften er beregnet til eget bruk og gaver - ikke til salgsprodukter.

6 kommentarer:

Mira sa...

Utrolig fine, disse må da varme på mer enn ein måte.

Miraklem til deg.

Barbros lille atelier sa...

Kjempeskjønne tøfler! Jeg sitter faktisk her med noen lignende på beina, men uten de søte hjertene:-)

Kos deg med julekortproduksjonen!

Klem

Unknown sa...

Nydelige tøffler... :O)
takk for at du deler oppskriften... Jeg liker så godt denne delekulturen i blogglandia!

Ønsker deg en fin kveld!

LBH coach Ellen Bjørling sa...

Heisann!
Kjempefine tøfler, som jeg kommer til å prøve meg på:) Fryser alltid på føttene, og de kan jeg ha i vesken når jeg besøker andre med kalde gulv!
Håper du har hatt en fin søndag, hilsen Ellen:)

Hanne sa...

Kjempe koselige tøffler. Kanskje eg skal prøve meg på ett par med sånne og??? Har strikket fire par av de fine vottene dine, de var bare helt super. Tusen takk for mønster:-)

Seascape sa...

Kjempe søte juletøffler. Jeg har også strikket en del tøffler som ligner på din. Gode og varme.
Ha en riktig fin natt. Klem