tirsdag 1. desember 2009

1. luke: Lilla skjerf til advent

I kveld har jeg åpnet første luke i julekalenderen min hvor jeg legger ut tips og ideer til ting du kan lage i førjulstiden. I adventstiden er lilla vakkert, og gjerne da i mange nyanser. Hva passer vel bedre enn et skjerf til advent?

Jeg har brukt blålilla tykk Silke Alpaca fra Drops og rosalilla Kitten Mohair. Vakre farger sammen, og kombinasjonen tykk silkeaktig alpakka sammen med mykt og pusete mohair gir skjerfet det lille ekstra.

Jeg brukte heklenål nr 4 1/2 og la løst opp mange lm, så langt som jeg ville ha skjerfet. Deretter heklet jeg fire rader staver, og da var nesten begge nøstene med Silke Alpaca brukt opp.
Med Kitten Mohair heklet jeg en rad fm hele veien rundt, og deretter en muslingekant:
Hekle 5 st i en fm i forrige omg, hopp over en fm, hekle en fm, hopp over en fm, og deretter 5 st i en fm igjen.

Skjerfet kan brukes på mange måter, er både varmt og praktisk, men også vakkert kun til pynt.

HEIDI GRYMYR DESIGN - Oppskriften er beregnet til eget bruk og gaver - ikke til salgsprodukter.