fredag 18. desember 2009

18. luke: Bestemorsstjerne

I dag har jeg sittet og heklet bestemorsstjerner. Stjernene får etterhvert bånd, og vil brukes som juletrepynt. Selvsagt kan de også "strøs" utover en duk.

Bloggen The Royal Sisters har masse spennende former av bestemorsruter, bla femtakket stjerne. Quiltefia har oversatt den oppskriften til norsk, det var hos henne jeg først så stjernen. Når jeg skal lage noe nytt, må jeg løsrive meg fra oppskriften og forsøke å forstå det, og etter beste evne skrive ned det jeg gjør. Det ble derfor litt prøving og feiling, hvor jeg har sett på oppbygningen av den femtakkete stjernen, og så laget en egen sekstakket variant.


BESTEMORSSTJERNE (Sekstakket)

Sølv Concorde fra Per Tryving og heklenål nr 3.

Hver omg som starter med 3 staver hekles slik: 3 lm (=1. st), 2 st.

1. omg: Legg opp 6 lm, samle til en ring med 1 kjm.
2. omg: Hekle 6 stavgrupper med 3 st med 3 lm mellom dem. Avslutt med 1 kjm. Ta deretter 1 kjm for å komme i starten av neste omg (til venstre for 1. stavgruppe).
3. omg: Hekle 2 stavgrupper med 3 st i hvert mellomrom/hull. Mellom disse stavgruppene skal det være 3 lm: 3 st, 3 lm, 3 st. Hekle 1 lm mellom neste dobbelte stavgruppe.
4. omg: Hekle 2 stavgrupper med 3 st i hvert mellomrom/hull med 4 lm mellom disse, dvs 3 st, 4 lm, 3 st. Hekle 1 kjm ned i omg under, i mellomrommet/hullet som er i "roten" mellom spissene.

Ønsker du å hekle en bestemorstjerne som er 5-takket som er vist hos The Royal Sisters, følg oppskriften over, men hekle 1. omg med 5 lm, og deretter 2. omg med 5 stavgrupper i stedenfor 6 stavgrupper. Jeg har fotografert stjernene "nyheklet", så de vil selvsagt bli penere hvis de presses eller evt de stives med sukkervann. Lykke til!

HEIDI GRYMYR DESIGN - Etter inspirasjon fra The Royal Sisters

1 kommentar:

Sylke Feldhusen sa...

Takk for stjernen og linken! Den du laget er jo også lett å hekle sammen til en duk eller lignende ting. Ha en fin kveld!