søndag 13. desember 2009

13. luke: Runde bestemor-glassunderlag

I går var vi på Folkemuseet, og innimellom fikk jeg heklet på disse runde bestemor-glassunderlagene. Jeg har til nå kun heklet firkantete "bestemødre", så dette er første gang jeg forsøker meg på en rund utgave. Sikkert "funnet opp" av mange andre tidligere, men dette er resultatet av mine heklerier og prøve-og-feile på en benk på Folkemuseet:


RUNDT BESTEMOR-GLASSUNDERLAG

Gull hekletråd Lamé eller Concorde og heklenål nr 3. Se på trinn-for-trinn bildet, så ser du tydelig hvordan den runde bestemoren bygges opp.

1. omg: Hekle 6 lm, samle til en ring med 1 kjm.
2. omg: Hekle 3 lm (= 1. st), 2 st, 1 lm, * 3 st, 1 lm *, gjenta 4 ganger til, avslutt med 1 kjm.
3. omg: Hekle 3 lm (= 1. st), 2 st i 1. mellomrom/hull, 1 lm, * 3 st, 1 lm, 3 st i neste mellomrom/hull, 1 lm *, gjenta resten av omg, 3 st, 1 lm, 1 kjm.
4. omg: 3 lm (= 1. st), 2 st i 1. mellomrom/hull, 1 lm, * 3 st i neste mellomrom/hull, 1 lm *, gjenta resten av omg, 1 lm, 1 kjm.
5. omg: Som 3. omg
6. omg: Som 4. omg

Dvs på 3. og 5. omg hekles 2 stavgrupper i hvert hull, og på 4. og 6. omg hekles 1 stavgruppe i hvert hull.

Du kan velge å avslutte den runde bestemoren når den blir stor nok til dine glass.

Jeg hekler til julebordet vårt 8 store runde bestemor-glassunderlag tom 6. omg, og 6 små runde bestemor-glassunderlag tom 3. omg. De små underlagene brukes selvsagt til akevittglassene.


Jeg har blitt litt "bitt" av bestemor-basillen, så antakeligvis kommer det flere former og utgaver av bestemødrene i julekalenderen framover. Ikke til lappetepper, men til bittesmå selvstendige prosjekt i en travel førjulstid. Lykke til!

HEIDI GRYMYR DESIGN

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Ser att jag har missat en hel del hos dej de senaste dagarna, när jag har tagit det väldigt lugnt. Har inte kunnat sitta vid datorn så långa stunder.
Får läsa ifatt här sedan.
Önskar dej en skön vecka.
Kramis Birgitta

Ann Tove sa...

Her går det unna. Blir flott på julebordet med gullunderlag til glassa. Ha ei flott og produktiv veke.