onsdag 16. desember 2009

16. luke: Tovete hjerter

Jeg driver fortsatt med julebrev. Tekst og bilder printes ut, og så skal alt "monteres" sammen før hilsen skrives på. Dette tar gjerne flere dager, og er hvert år en viktig del av juleforberedelsene.

Dagens luke i Julekalenderen er derfor av den enkle sorten. Røde tovete hjerter - som senere kan pyntes og få bånd så de kan henges til pynt.

Framgangsmåten er rett og slett å strikke lapper med rillestrikk. Gjerne pt3 eller Vamsegarn og pinne nr 6. Her strikket jeg 40 masker og 28 riller, og det ga tre store hjerter.

Tov i maskinen på 40 graders vask med full sentrifugering og 1 ss grønnsåpe i vannet. Lag hjertemaler ved å brette et ark dobbelt, klippe ut et hjerte, og fest med knappenåler. Klipp deretter rundt malen. Saksen må være god og skarp, og det kan lønne seg å ha en egen saks til formålet.

Min saks har fulgt meg siden 2004 da jeg startet med å strikke og tove, og deretter klippe ut av lapper og flak. Den gangen var dette en ukjent teknikk, og dette var nærmest min "fabrikkhemmelighet" når jeg lagde tovete blomster til veskene mine. Nå ser man stadig vekk denne smarte teknikken presentert for å lage forskjellige småting til pynt.

HEIDI GRYMYR DESIGN

1 kommentar:

Barbros lille atelier sa...

Helt nydelige! Elsker hjerter, og synes det er så fint når de er tovet. Og her kan man jo pynte alt etter hva hjertet begjærer. Skulle vært litt lengre igjen til jul,så skulle jeg prøvd meg på noen sånne:-)

Klem