torsdag 24. desember 2009

24. luke: Julekvelden

Så er Julaften her, selveste julekvelden! Ute er det hvitt i hvitt, så julefryden i romjulsdagene bør være sikret! Og det vi ikke har rukket til nå, bør vi vel helst la være. Nå er tiden inne for å la julefreden senke seg...

Julekalenderen min har bestått av tips for en travel førjulstid, men jeg vil tro at de fleste lar håndarbeidet ligge på denne dagen. Eller kanskje ikke? Men HVIS du skulle i panikken oppdage at du mangler en liten gave, så her er et siste tips: Ha gjerne noen pene kjøkkenhåndkler liggende til påkomne tilfeller. Og har du i tillegg symaskinen stående, noen stoffbiter ikke for langt unna, og attpåtil en halvtimes tid, kan du rekke dette.

Klipp ut en hjertemal, overfør til applikasjonsvliselin, som så strykes over på baksiden av stoffet. Grovklipp - stryk på stoffet - klipp hjertene ut - stryk på håndkleet - gjør maskinen klar - sy en pen søm rundt. Og vips - du har en liten ekstragave ...

Bildet viser tre kjøkkenhåndkler med fire hjerter på rad nederst. Og et tradisjonelt kjøkkenhåndkle med et rutehjerte.
Tipper du lar symaskinen stå i fred, og la tipset ligge. For jeg tror vel egentlig du har alle gaver i hus, og slett ingen panikk!

Nå får jeg slå av pcen etterhvert, og innta kjøkkenet for å lage julemiddagen. Rødkål skal lages, og håpet er at svoren blir sprø. Men først og fremst håper jeg på en trivelig julekveld her hjemme.

Det samme ønsker jeg for deg og dine: En koselig julefeiring og fredelige (og kanskje litt kreative) romjulsdager! Takk for følget i adventstiden, og takk for alle koselige kommentarer! God jul!

6 kommentarer:

Laila -Karin sa...

innom for å ønske deg og dine en riktig fin julehelg.
Klem

Sylke Feldhusen sa...

Det er et fint gavetips. Men du har rett, symaskinen får stå i fred hos meg. Nå skal jeg ut på jobb! Ha en riktig god julefeiring!

Barbros lille atelier sa...

Ønsker deg og dine en riktig god jul!

Klem

Quiltefia sa...

God Jul!! AnneK:-)

Sidsel Veierland sa...

God jul til deg og dine
Takk for en inspirerende julekalender
Klem

Birgitta sa...

Hoppas att julhelgen är lugn och skön hos dej.
Julkramisar Birgitta