mandag 5. juli 2010

Vaffelgrytekluter

I dag ble trådene festet på mitt første gryteklutpar i vaffelhekling. Jeg så denne teknikken på Snelletreffet i Spangereid, men fikk ikke lært meg det. Men så fant jeg en oppskrift i Tove Fevangs "Helt enkel hekling". Jeg heklet et godt stykke før jeg fant ut at jeg mislikte litt at kantene ikke ble helt like, fordi omgangene skulle hekles likt. Så derfor rekket jeg det opp, og lagde en egen vri...


VAFFELGRYTEKLUTER

Legg opp 53 lm og hekle 1 st i 3. lm fra nålen, og deretter 1 st i hver lm raden ut, så det blir 52 st.
2. omg: 3 lm (= 1. st), * 2 st, 2 x 1 st rundt neste st fra forrige omg*, gjenta fra * til * ut omg, avslutt med 3 st.
3. omg: 3 lm (= 1. st), *2 x 1 st rundt neste st fra forrige omg, 2 st*, gjenta fra * til * ut omg, avslutt med 2 x 1 st rundt neste st fra forrige omg, 1 st.
Gjenta 2. og 3. omg så det blir 15 ruter i høyden.

Da er du i øverste venstre hjørne og kan starte på kanten.
1. omg: Hekle 3 lm "nedover" på venstre kant, 1 fm i rutekanten, og fortsett slik hele kanten rundt. Der de to rutekanten er ved siden av hverandre, skal fm mellom de.
2. omg: I første lmrad hekles 5 st, i neste 1 fm. Fortsett slik omg rundt. I hjørnene blir det to stgrupper ved siden av hverandre.

Når du er hele kanten rundt, hekles 10 lm til en hempe, med fm rundt. Fest alle tråder.

Denne er heklet i Safran fra Drops og heklenål 3. Bruk evt dobbelt tynt garn, eller tykkere garn. Uten hempe blir det fine bordskånere/gryteunderlag.


Da jeg var i Spangereid lærte jeg meg hva hekle rundt neste st i forrige rad betyr. Det forsto jeg ikke før... Da stikker du nåla inn under staven i steden for slik du vanligvis gjør. Men det visste du kanskje?

6 kommentarer:

Smykkas sa...

Gryteklutene var kjempefine og tusen takk for at du deler oppskriften med oss andre.

Kanskje jeg kommer til å forsøke.

Give Away hos meg.

Klem fra Astrid

Rigmor sa...

Kjempefine grytekluter.Takk for at du deler oppskriften !

Monai sa...

Flotte grytekluter!

Anita Tørmoen sa...

Så fint at vi får oppskriften din. De ble veldig fine:)

lena sa...

Kjempefine grytekluter. Så ut som en artig teknikk:)

Maria ( Idekroken ) sa...

Så fine grytekluter :) Og mye annet fint du viser også :)

Klem fra meg