mandag 18. mai 2009

Bunadstas under syrinene

Før vi dro hjem fra byen i går, benyttet vi sjansen til å ta bunads- og familiebilder under de vakre syrintrærne i parken bak Universitetet. Stedet var som en rolig oase i en hektisk by i 17. mai-rus.


Familien i bunadstasen. Heidi og Karoline i Sognebunader, Andreas i Gudbrandsdalsbunad og Svein i bunad fra Vest-Agder.


Andreas og Karoline var så fine i bunadene sine i solskinnet! Kanskje årets julekort?


Mormor og Morfar i Sognebunader er med på familiebildet. Det er Mormor som har sydd bunaden til Karoline.


Aina har egentlig også Sognebunad, men stilte i "sivil" i år. Andreas poserer riktig tøft, og selvsagt er det joggesko som gjelder i det slitsomme barnetoget i Oslo...


Det var deilig i skyggen under syrintrærne. Og her fikk vi fotografere i fred for mennesketrengselen som er i Oslo denne dagen.


Vi var utrolig glad for at dette ble en 17. mai med sol, blå himmel og varme!

7 kommentarer:

Marit sa...

Fin familie i flotte bunader.
Dere var heldige med været denne dagen.

Anonym sa...

Så flotte dere er, alle sammen!
Vel overstått 17.mai, og takk for fin hilsen i bloggen min!!!

Monicas sa...

heisann...du verden for noen flotte bilder..det va saker:) årets julekort trur æ å:)

Quiltefia sa...

Så fine dere er!!! Jeg har prøvd å prakke på min bedre halvdel en bunad, men han nekter!! Herrer i bunad er så flott!!

Marit Johanne sa...

Dere er så fine i bunader alle sammen! En interresant detalj med den grønne silkeskjorta på bunaden din, det har jeg ikke sett før. Det er så morsomt å se på alle bunadene på 17.mai. I Oslo er det vel alle mulige varianter. Jeg bor i Østfold og har bunad fra mitt hjemfylke Aust Agder. Så her skiller jeg meg litt ut, men i år så jeg faktisk fire andre utenom meg.

Heidi sa...

Tusen takk! Grønn silkeskjorte brukes av gifte kvinner til Sognebunaden. Men hvit skjorte kan også brukes. Silkeskjorta har en løs innerskjorte med hvit hullsøm med "front" og "rygg" som holdes sammen av et bendelbånd på sidene. Og så er mansjettene sydd på nederst av silkeermet. Skjorta er ganske varm så grei å bruke 17. mai, men egner seg ikke til dans.

Oslo er stedet for å se bunader fra hele landet. Det er så enormt med bunadsbruk på 17. mai, både blant barn, kvinner og menn. Jeg har bakgrunn fra folkedans, og har sett mange bunader. Men likevel ser jeg alltid ukjente i Oslo 17. mai. Det er som et "vandrende" bunadsleksikon!

Ann Karin sa...

Å så masse fine bilder dere har tatt. Nydelige bilder med bunadskledd familie.