mandag 28. juni 2010

Min første heklebrikke

I helga på snelletreffet i Spangereid ble det lært bort flere hekleteknikker: englemasker, påfuglmasker og vaffelhekling. Må innrømme at jeg ikke fikk det helt med meg, men i steden for fikk jeg hjelp til å forsøke meg på min første heklebrikke.

Jeg har nemlig hatt litt sperre for å forstå hekleoppskrifter, men på treffet var det mange heklekyndige, så nå fikk jeg hjelp. Valget falt på en liten lapp til en duk, og siden jeg bare hadde Petuniagarn med ble det en liten brikke. Både Ellen og Hilde hjalp meg, og på toget hjemover hjalp Hilde meg til å avslutte den. Egentlig skulle den være sekskantet, men med 24 staver i starten ble det fem rapporter, så stavmaskeantallet bør økes for å få seks rapporter.

Oppskriften er fra Strikkedesign No 1013 til Gjesdal. Den vesle brikka kommer jeg til å ha under eksempelvis blomsterkrukker eller blomstervaser. Så nå er sperren brutt, og da våger jeg meg kanskje på mer etterhvert.

Været er fint i dag også, og nå har Svein dratt avgårde for å hente Pappa og Mamma hit på grillvisitt i hagen. Det blir første korte permisjon etter gullbryllupsfeiringen for Pappa.

3 kommentarer:

Tonemor sa...

det er moro med hekling når man får taket på det.
synes du er flink jeg
tone

Anita Tørmoen sa...

Alltid gøy å lære noe nytt. Har lagt meg til som følger til bloggen din:)

Husmora Torunn Husbyn sa...

Så søt den var! Jeg har også akkurat begynt å prøve meg litt på hekling. -
Men jeg synes denne brikken så litt for avansert ut for meg enda..
Ha en fin mandagskveld! :-)