tirsdag 4. oktober 2011

Innholdsrik dag i London

Det er tidlig morgen og jeg legger ut noen bildeinntrykk av den fantastiske dagen vi hadde i London i går. Vi fikk sett masse, og været var helt utrolig, her var det full sommer, så vi savnet solbrillene. Vi startet dagen med å bytte til et bedre rom/leilighet på et plan, før vi dro til Queensway.

Frokosten ble spist på Pret A Manger, og det var godt den var solid, for det skulle bli mange timer til neste måltid med mat og drikke. Vi hadde bestemt oss for å ta sightseeingbuss, og tok undergrunnen til Marble Arch. I kiosken til Big Bus Tours kjøpte vi billetter til buss og elvetur, i tillegg litt rimeligere billetter til London Eye og Madame Tussauds.

Etter litt venting kom bussen, og vi fikk fine plasser på øvre dekk, og der ble vi sittende i flere timer. Selvsagt var det en guide ombord, som snakket og snakket, og snakket og snakket. Så ikke at han tok en slurk med drikke, helt utrolig at noen kan prate så til de grader i ett uten stans...

Guiden var mest opptatt av å prate om gode shoppingplasser og Harry Potter i starten, så da vi passerte Madame Tussauds gikk det hus forbi. Men vi skulle uansett ikke av. Picadilly Circus skjønte jeg vi var på pga statuen, og ved Trafalgar Square med Nelsonstatuen fristet det å hoppe av, men vi holdt oss på bussen.

Før vi kom til Parlamentet og rundet hjørnet så vi så fantastiske Big Ben, var det ekstrem trafikk-kork, så det tok sin tid. Men Big Ben var vakker i sola, sikkert ikke så ofte man kan få fotografert den i slikt vær.

Så bar det over Westminster Bridge og så over Waterloo Bridge, og London Eye var selvsagt noe som tok oppmerksomheten vår. I alle fall min, for jeg hadde jo i bakhodet at jeg kanskje skulle opp i dette - jeg med min høydeskrekk.

St. Paul´s Cathedral var vakker, og vi så folk oppe i kuppelen. Her var vi nok blitt sultne, så det var på nippet at jeg foreslo å hoppe av, men vi fortsatte.

Nå begynte bussturen vår å gå mot slutten, men først kjørte vi over London Bridge og Tower Bridge.

Etter å ha kjørt forbi Tower of London gikk vi av, og Andreas lurte nok på om vi rakk å gå inn der. Men det rakk vi ikke, og jeg tviler på at det blir tur dit igjen i dette Londonoppholdet. Men rekker rett og slett ikke alt... Man vi spiste lunsj ute med utsikt til Tower of London, og da var det jammen på tide med både mat, drikke og et toalettbesøk.

Billetten dekket en tur på Themsen, og det var jeg glad vi fikk med oss. Veldig artig å se bygningene fra elva, og få med bygningene langs den. Her var det en salig blanding av gammelt og nytt. Vi gikk av ved London Eye, og jeg må innrømme at jeg så minst mulig opp på den. Best å ikke vite for mye hva som ventet... Før vi tok turen var vi innom 4D-film, hvor vi "stupte" ned mot Big Ben og andre bygninger, og da snudde jeg meg vekk. Kjente høydeskrekken kom, og tenkte at nå ryker turen hvis jeg ser mer.

Køen var liten, billetten var kjøpt, så vi stilte oss opp, og gikk inn i en av "eggene". Jeg hadde bestemt meg for å sitte på benken i midten, og regnet med at det gikk bra. Og det gjorde det utrolig nok. Tror Andreas var glad jeg var med, for han er ikke så utrolig glad i høyder han heller. Glad var jeg for at turen gikk såpass rolig, da fikk man ikke "suget", og kunne ta det gradvis. Men selvsagt, for en utsikt! Karoline og Andreas tok seg av fotograferingen, og vi har mange bevis på at vi har vært oppe. (Utsiktsbildene er på Karolines kamera.) Er glad jeg turte, og aldri så lite stolt av meg selv. Men det blir kanskje denne ene gangen. Selv om en kveldstur kunne fristet med å se London by night.

Etterpå tok vi undergrunnen til Oxford Circus, og så ble det litt shopping. Andreas var innom i en fotballshop og en spillbutikk. På den siste var det liv, for der spilte et av Englands nye gutteband på en scene innerst i butikk med haugevis av hylende ungdommer rundt. Karoline fikk en tur på Top Shop, og da vi kom ut var det blitt mørkt. Jeg fikk tak i en drosje, og så kjørte vi til Queensway hvor vi spiste middag. Og etterpå var det superdeilig å slappe av på rommet. Vi kjente det vel alle i beina, selv om vi ikke gikk sååå mye.

Etter denne dagen, må jeg si at det er utrolig at jeg ikke har vært i London på så mange år. For byen er jo så utrolig vakker. Må innrømme at jeg gjerne skulle glemt all tradisjonell sightseeing og bare gått og gått gate opp og gate ned, inn i parker, rukket mer. Men det får bli flere turer, og så rekker vi det vi rekker denne gangen. Westminster Abbey og Buckingham Palace fikk vi ikke sett i går, men jeg tenker at det står til neste Londontur. Nå skal jeg ta meg en kopp te, og så er vi snart klar for en ny opplevelsesrik dag.

1 kommentar:

Mayen sa...

Utrolig ka dokker rakk på en dag!! Men sånn er det når æ er der også, det går i hundre;-) Og så roer vi ned på en bokhandel imellom slagene, for der kan man få både kaffe og kaker! Ha det fortsatt fint, og ja, du burde være der oftere. Klem