søndag 9. mai 2010

Gamle oppskrifter

Som de fleste håndarbeidsglade elsker jeg oppskrifter! Nye oppskrifter i bøker og blader, og selvsagt i blogger og på nett, og ikke minst gamle oppskrifter. Nostalgiske oppskrifter, som viser mye om tiden de ble laget i. Oppskrifter som man faktisk husker fra barndommen og ungdommen, selv flere tiår senere.

Til bursdagen min i april fikk jeg fire gule mapper med Alt om Håndarbeide. Håndarbeidsblader som tanten min kjøpte. Hun var utrolig glad i og flink til all slags håndarbeide, hekling, brodering, strikking, kunststrikk. Husker godt alle vakre duker som alltid lå på bordene hennes, alle genserene hun hadde strikket seg. Jeg skriver "husker", for tante Gudrun døde i 1986 etter lang tids kreftsykdom. Og Mamma arvet alt hun hadde liggende av håndarbeidsting. Påbegynt, halvveis startet på, noe fullført, noe materialer og en god del oppskrifter. Som disse mappene.

Mamma kjøpte ikke mye ukeblader i oppveksten min, men hun må ha kjøpt noen av bladene av Alt om Håndarbeide. For faktisk kan jeg huske mange av modellene, for jeg satt vel og bladde i dem da jeg var ung. Årgangene er 1978-1981, og artig er det å se den litt naivistiske stilen det var i mye håndarbeide den gangen. Og i de tidligste utgavene ble det brukt "De-form". Morsomt!

Da jeg ble ung voksen begynte jeg å kjøpe ukeblader selv, og rev ut oppskriftene. Jeg har mange mapper, noe satt inn i plastlommer, noe stiftet, og noe helt usortert. Noe er bare revet ut og ligger i plastbokser. Og tenk - noen ukeblader har jeg ikke fjernet oppskriftene fra. Svein hentet inn noen bunker i dag. God gammel årgang, fra 80- og 90-tallet, ja forsidene forteller litt om hvor mange år siden det var. Er spent på hva som skjuler seg av oppskrifter i dem!

7 kommentarer:

Barbros lille atelier sa...

Så gøy! Jeg er også en sånn som sparer på gamle oppskrifter. Kjekt å ha:-) Jeg driver fremdeles og leter etter en oppskrift på en heklejakke og lue som jeg en gang fant i Familien på 90- tallet. Har et håp om at jeg en dag skal finne igjen akkurat det bladet på Fretex eller loppemarked:-)


Klem

Quiltefia sa...

Jeg har også noen stabler med Alt om håndarbeid i kjelleren..... Men det er nok et spørsmål om tid før de blir kastet. Jeg er redd jeg aldri kommer til å bruke dem. Men jeg overtok noen gamle 50-talls symønstre fra moren min. De skal jeg beholde!! Ha brukt dem for å lage gamle barneklær som kostymer. Men jeg er masse på Ravelry å ser på oppskrifter, utrolig mye!! Men man skal ha til til å lage alt også......Hilsen AnneK:-)

Barbros lille atelier sa...

Tusen takk for tipset, Heidi! Det må jeg prøve ut.

Ha en fin dag!

Klem

EllenSand sa...

Jeg blir like misunnelig hver gang jeg ser noen som har arvet Alt om håndarbeid-permer. Heldig du er :)

Rigmor sa...

Som jeg angrer på at jeg en gang i tiden kasta mine permer,sånn er det når man ikke ser langt nok frem i tiden. Ha ei fin helg.

Anonym sa...

Hei, Heidi! Mamma sydde og broderte et vognteppe til meg i 1988. Jeg tror det var hentet fra Alt om håndarbeide i et blad fra 1986? Ca? Men jeg lånte det bort, og teppet fins ingen steder. Det var hvitt og fyllt, brodert noen bilder på- en ball, en båt, en traktor osv. Har du kjennskap til noe av dette?? Det hadde vært veldig kjekt!😍

Anonym sa...

Pernille Jørgensen, heter jeg forresten!