tirsdag 1. september 2009

Moebius - et plagg - tre bruksmuligheter

I går kveld ble moebiusen ferdig, og i dag har jeg fått Karoline til å stille som modell til fotograferingen. En moebius er et vridd tubelignende sjal, et plagg med tre bruksmuligheter!

Det er Zirkona på Trådsnella som har along og lærer oss opp i kunsten med å strikke en moebius. Man legger opp masker som ligger både over og under pinnen. Pinnen er en lang rundpinne som legges dobbelt, og dermed får en vridning. Så starter man strikkingen. En maskemarkør holder orden på om man er halvveis i omgangen eller helt rundt. Strikketøyet begynner på midten, og så strikker man utover til begge kanter. På et magisk vis vises rettmasker på den ene siden, og vrangmasker på motsatt side.

Dette er en måte å bære moebiusen på. Som et sjal eller "stola". Denne jeg har strikket er ganske smal, så ideelt sett bør en slik stola være litt bredere. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å bruke moebiusen min slik, men alt kler jo den "smukke"...

Slik kommer jeg til å bære denne moebiusen som er strikket i deilig Noro-garn. Brettet to ganger rundt halsen, som en deilig og varm hals. Her synes også vridningen godt.
Og her har Karoline den som kombinert hals og "lue". Jeg som bor i en flerkulturell bydel i Oslo ser likheten med hijab. Er det kaldt, kan den ene delen av moebiusen dras opp på hodet så den dekker ørene. Nå er denne utgaven litt smal, så her burde den også vært litt bredere for å gå sammen på midten bak.

Dette er nok ikke den siste moebiusen jeg kommer til å strikke! En artig teknikk, som har sitt utspring i en matematisk figur. Det var i 1858 en tysk matematiker oppdaget denne utrolige figuren som kommer frem ved å vri en papirstrimmel en halv omdreining. Figuren er oppkalt etter ham: Moebuis eller Möebius. Disse egenskapene kan utnyttes til å lage flotte håndarbeider også! Elizabeth Zimmermann var den første som brukte Moeibus til strikking i 1989. (Sitat Zirkona) Og nå har jeg også lært meg teknikken. Tusen takk, Zirkona, for en spennende along! Selve oppskriften og framgangsmåten kan jeg ikke dele med dere. Vi får som alongdeltakere en oppskrift i en lukket gruppe, og alongen er nå stengt. Men meld deg gjerne inn på Trådsnella og bli med som deltaker i Zirkonas neste along!

Drops har en oppskrift på moebius strikket i perlestrikk. Opplegget er vist ganske annerledes enn vi har lært. Vi la opp over og under med en gang, men dette fungerer sikkert også.

8 kommentarer:

Turid Holm Flaa sa...

Tusen takk for denne informasjonen om hva en Moeibus er og hva den kan brukes til. Dette hadde vært et plagg jeg ville ha likt å bruke. Går med skjerf rundt halsen stort sett hele året. Og så ideelt for guttungen om vinteren (i noen gutte- elle fotballfarger), ligner jo litt på de her tynne tubehalsene som kan brukes til alt. Igjen kjempeflott, får se om jeg ikke blir deltaker, skal undersøke dette litt mer. Og for noen ypperlige gaver å lage!

Monicas sa...

heisann...denne så flott og litt morsom ut...flott modell...her går det mye i sjalhekling, å jeg har såååå lyst å lage ett teppe, men har fanakofta jeg også må få ferdig først...vil så gjerne så mye....ha en vakker og strikkeglad aften...her har jeg en nattevakt...

Angélique Morgonöga sa...

Oh så fin!!! Tack för beskrivningen, jag ska leta garn till att göra en egen - perfekt till höst/vinter ! Jag blir alltid så glad av att titta in här - ha det gott !

Groskro sa...

Moebius'en din ble kjempefin, og garnet ser veldig behagelig ut! Skal sjekke ut Drops' sin variant nå :-)

Kort og Søm sa...

Hei,
du denne var jo bare så fin!!
Du er jo så flink til å strikke :o)

Takk for bursdagshilsen,
Fredrikke :o)

Tovepia sa...

Takk for forklaringen;) Skjønn modell, og plagget så virkelig praktisk ut med flotte farger!
Ha ei flott uke videre!

Tani sa...

Så flink du er til å forklare...Kjempe flotte farger du hadde valgt, og ikke minst fin modell...Ha en flott dag videre.

Unknown sa...

hei igjen!
Mobiusen din ble kjempeflott..., liker veldig godt noro garn, og fargene dine er kjempelekre.
Skjønner godt at du ikke kan linke til oppskriften da det er en lukket along. Men takk for at du linker til drops sin moebius. Jeg har veldig lyst til å strikke en sånn, men må¨først få kjøpt meg lang nok rundtpinne...

ha en fin kveld!