tirsdag 21. april 2009

Kontstrikket håndarbeidskurv

I går kveld ble den kontstrikkete kurven endelig ferdig! I dag er den tatt i bruk som en strikkekurv.
Zirkonas along tar utgangspunkt i en garnkurv fra Millemakes blogg. Mitt mønstervalg er litt spesielt, og skal illudere en flettet kurv.
Utgangspunktet er "fargestrimlene" i bunnen, og tidlig i prosessen lagde jeg en papirmodell som jeg flettet til en kurv. Den har jeg fulgt, og fargerutene viser dermed flettingen.

Jeg har brukt turkis og rosa pt3 og limegrønn pt2 (2 tråder), og som vanlig ble den godt og stabilt tovet. Med mine garntyver i huset (Myrtel og Smykke) har jeg ikke behov for en garnkurv, og valgte derfor ikke å blokke den ut til kvadratisk fasong. Jeg valgte også to vanlige hanker, så jeg kan bære den i hånden eller på armen. Kurven vil da strekke seg i en fasong som vanlige kurver gjerne har.

I dag skinner sola, og den nye kurven er tatt i bruk som håndarbeidskurv. God og romslig, med nok av plass til lesestoff, garn og et strikketøy! Den vil bli brukt flittig, både i hagen og inne når jeg strikker eller gjør annet håndarbeide.

Tusen takk til Zirkona fra Trådsnella for lærerik og inspirerende along!

8 kommentarer:

Anita fra hjerterommet sa...

Den ble jo kjempefin!!

Tusen takk for god hjelp med tøflene! Jeg får vel feste trådene.. selv om det er noe min litt utålmodige sjel gjerne vil hoppe over..

Nydelig solskinn her i Bergen også! Nyt dagen!

Anonym sa...

Se det,ja! Kjempevellykka, spør du meg!
Jeg likte spesielt godt fargevalget ditt, spenstig, men harmonisk.

Tovepia sa...

Den var skikkelig kjempefin!!!Fargene var i min stil;), så dette må jeg også prøve! Har ikke tovet veske ennå, men det skal bli! Blir utrolig inspirert av din!!

Jorun sa...

Kurven ble kjempefin jo!
Lurer også på å lage meg en kurv, men kontstrikk tror jeg ikke jeg forsøker meg på....ennå.

Quiltefia sa...

Hei!! Kurven ble kjempefin, men jeg skjønnere virkelig ikke hvordan den er strikket!? Leste om konte strikking i Familien, men det var helt gresk. Der stod det at man skulle strikke fram og tilbake fra framsiden???? Mindre slitsomt for armene?? Men jeg blir nyskjerrig på nye eller gamle?? teknikker. Hilsen Quiltefia i nord

cille sa...

Så flott en kurv Heidi! Denne ble skikkelig fin! Det ligger en Award og venter på deg i bloggen min!

Heidi sa...

Jeg har brukt rillestrikk i kontkurven, og også i kluten. Da snur du arbeidet. Har ikke forsøkt meg på den glattstrikkete varianten. Selve oppskriften i alongen kan ikke utleveres, men jeg skal etterhvert forsøke å forklare systemet i kontstrikkingen som jeg har gjort det. Ganske smart!

Loppelill sa...

Så flott den ble! Gillt med friske fager :)