tirsdag 30. november 2010

Heidis julekalender

To år på rad har jeg laget en tipskalender i desember på Trådsnella med nedtelling til jul, Adelheids snellekalender i 2008 og Heidis snellejulekalender i 2009. I fjor hadde jeg Heidis julekalender for første gang her på bloggen.

Hadde egentlig bestemt meg for å droppe det i år. Det tar en del tid i en travel førjulstid, og skulle jeg våge meg på det i år også ville jeg helst ha det meste ferdiglaget i god tid før 1. desember.

Ingenting er imidlertid ferdig, jeg er omtrent i rute før jul som hvert år. Dvs jeg er ikke i rute - har mye på kalenderen i desember, nesten ingen julegaver ferdig, 80-90 julekort som skal lages og skrives, - ja egentlig ikke så mye ledig tid. Men så blir det litt håndarbeidstid innimellom likevel. Ting lages etterhvert i små ledige stunder. Slik blir det også denne desember.

Men så skal man ikke ta seg selv så høytidelig... Derfor tar jeg sjansen på julekalender også i år. Og så tenker jeg, at strekker ikke tiden til, kan jeg alltids bruke noen tips fra de to kalenderene jeg har laget tidligere.

Håper du har lyst til å kikke innom og se hva jeg legger ut. Hver dag kommer en "luke". Kjenner jeg meg selv rett, er ikke luka klar til og åpnes på formiddagen, men litt ut på ettermiddagen eller kvelden.

Hva som blir laget vet jeg ikke, men det blir noe innen strikking, toving, hekling, søm, papir, decoupage, smykker, kaker og julepynt - ja, stort sett det man pusler med i ledige stunder i en travel desembermåned. Det meste vil være av den enkle og raske sorten arbeider som man rekker i førjulstida.

---

Litt praktisk og en ting jeg håper blir respektert... Som alle andre, blir jeg inspirert av ting jeg ser i bøker, på nett, i andres blogger osv. Enkelte ganger husker jeg ideen, men noterer ikke ned hvor jeg har sett det. Der jeg vet opphavet til en idé forsøker jeg å skrive det.

Legger jeg ut oppskrifter på ting jeg har "designet", er de beregnet til å lage til eget bruk eller som gaver. Ikke til salgsprodukter. Men jeg regner med at julemesseproduksjonen er lagt bak de fleste nå... (Det står tydelig merket under hver oppskrift hvis jeg ønsker at ting ikke lages til salgsprodukter.)

1 kommentar:

Brit Strikkenerd sa...

Jeg kommer helt sikkert til å stikke innom, fikk mange gode ideer i fjor:)