søndag 14. mars 2010

Øyeblikket vi husker!

Det er få øyeblikk en hel nasjon har felles! For min generasjon er det vel tre: Da Oddvar Brå brakk staven, da Bobbysocks vant Grand Prix og Kjetil Rekdal scoret mot Brasil. Men det er vel bare stavbrekket som har blitt det ultimate: "Hvor var du..."

For hvor var DU da Oddvar Brå brakk staven i 1982? Da vi alle holdt pusten, vi alle reiste oss rundt tv-skjermene, hoppet omtrent, og skreik!

JEG var knapt 16 år den gangen, hadde vinterferie og min første betalte jobb. Jeg betjente mikrofilmmaskinen i gamle Fellesbanken, satt og "stappet" bilag inn i maskin og buntet sammen etterpå. Avdelingssjefen på arkivet hadde med seg en liten reise-tv som var sentralt plassert. Og da Brå brakk staven sto jeg og skreik rundt den lille skjermen sammen med alle de andre. Og glemmer det vel aldri!

På formiddagen i dag var det mimring i NRK Sporten fra Holmenkollens store øyeblikk, og selvsagt også fra dette "øyeblikket" som vi alle husker.

I dag skinner sola over Oslo, og det kommer til å bli perfekte forhold oppe i Kollen. Ingen tåke, men sol og blå himmel. (Hører at det er litt vind der oppe nå.) Kan det bli bedre eller vakrere? Vi kommer til å følge sendingen foran tv-skjermen. Valgte det framfor kaos og en drøy tusenlapp for å få plass på gamle Gratishaugen.

Men nå lurer jeg på: Hvor var DU den gangen da Brå brakk staven?

Ingen kommentarer: