tirsdag 22. november 2011

Dagens bytur

I dag bevilget jeg meg en bytur, ikke så ofte jeg drar til sentrum alene på hverdagene uten å ha noen avtaler. Tok t-banen til Majorstua og var en snartur innom Tjorven hvor jeg kjøpte noe blått bomullsgarn jeg har trengt lenge. Egentlig var planen å ta t-banen videre, men så ombestemte jeg meg og ruslet nedover Bogstadveien, Hegdehaugsveien, gjennom Slottsparken og nedover Karl Johan.

Det var en kjølig, men fin vinterdag, riktignok uten antydning til snø. Men julestemningen var overalt, med julelys i gatene, butikkene med julepynt i vinduer og julevarer framme. I Studenterlunden var bodene kommet på plass, og noen skulle monteres. I år er Oslos julemarked flyttet hit, etter å ha vært noen år på Rådhusplassen. Sikkert etter suksess med plasseringen under VM på ski. Litt mer sentralt plassert, så får sikkert bedre besøk.

Etter den kjappe rusleturen tok jeg en lunsjstopp med deilig sushi før jeg var innom Husfliden og fikk kjøpt opp litt hvitt og rødt Vamsegarn, etter at alt var brukt opp. Kranser ble kjøpt på Stortorget, en til døra og en som skal bli adventskrans til stua. Jeg er håpløst gammeldags, og holder meg til den tradisjonelle adventskransen, og da må jeg få tak i krans i edelgran.
Målet for byturen var egentlig Panduro, fordi jeg trengte noen kort og konvolutter til kveldens klubbkveld hvor 30-40 unger skal aktiviseres. For to uker siden ble det laget julenisser av skråskjærte grankubber, i kveld blir det kortlaging. Får kjappe meg å finne fram noen stempler som kan brukes til fargelegging.

Skulle hatt med fotoapparatet og vist fram noen stemningsbilder, men det får holde med grankranser og juleutgaven av = Oslo.