tirsdag 21. juni 2011

Snellekos i Spangereid

I helga har jeg vært på superkoselig snellehelg i Spangereid hos Ellen. Hun inviterte sneller hjem til sommerhuset sitt i fjor også, så denne helga har vært satt av i almanakken helt siden da.
Fredag formiddag tok jeg toget nedover til Kr.sand, og turen startet i regn. Men da jeg var framme i Kr.sand skinte sola, og slik var det resten av helga. Litt uflaks hadde jeg, for toget var forsinket og jeg mistet akkurat bussen. Men da ble det en tur til Markens. Jeg fikk handlet en blomst til Ellen og fikk meg en tekopp og litt hekling på en uterestaurant før jeg tok en senere buss.


Ellen hentet meg på Vigeland, og hjemme hos Ellen satt snellene i stua med håndarbeidet på fanget og garn og annet spredd utover. Her skulle det bli snellekoshelg!


Litt over midnatt tok Ellen og jeg oss en midnattstur langs Spangereidkanalen. Jeg angret meg i fjor på at jeg droppet kveldsturen dit, og det var utrolig vakkert med fullmånen og omgivelsene rundt. Tilbake igjen fra turen ble det mer skravling, strikking og hekling utover natta, før vi alle fant sengene våre. Jeg fikk et lite skråværelse for meg selv, og sov kjempegodt.


Og tenk, så ble det frokost på trappa i år også! Det er sjarm, men snart var vi klare til en utflukt til Mandal og litt annet i det fine været.


I Oslo ligger ikke garnbutikkene spesielt tett, men det gjør de i Mandal. Hele tre garnbutikker var vi innom, og i tillegg fikk jeg handlet noen rimelige håndarbeidsbøker i en bokhandel. Mandal er jammen en koselig by! Til og med et tog av turnere fikk vi med oss, for det var visst kretsstemne denne helga. Og gratis nystekte vafler ble det også på snellene - er det noen sak :)


Neste stopp var Sava Brukskunst. Masse flott håndarbeid til salg, og selvsagt traff vi på en sørlandssnelle der også. Sneller er det visst overalt :)


Før vi dro tilbake til Spangereid var vi innom Sjølingstad Uldlvarefabrik. Nydelig beliggende, og selvsagt med et utsalg. Flere av oss falt for en oppskrift på et halssmykke, eller hals, så da ble det kjøpt et garnnøste i kidmohair for å få med oppskriften på kjøpet.


Da vi kom tilbake var det sol, og det ble rigget til med stoler og håndarbeid. Det ble ikke så lenge stunden jeg satt ute, for Sølvi og jeg dro avgårde i butikken for å handle inn til middag. Etter en økt på kjøkkenet var sola flyttet seg og det var blitt kjøligere, så utespisingen ble droppet. Men kyllingfileter surret i bacon pluss pølser ble grillet, før vi benket oss rundt spisebordet inne for snellemiddag.

Og så var det siste kveld. Like sent ble det da, og like koselig. Grethe fikk strikket ferdig sokkene sine, det var visst første par, og alle fulgte med på prosessen. Sølvi strikket nisser til den store gullmedaljen og måtte innimellom spre nøstene utover gulvet for å velge garn til ny nisse. Tre sneller satt med sjalstrikking, og ellers var det litt av hvert på pinnene. Sokker, lapper, grytekluter, babytøy, babyteppe, flere varianter av sjal og selvsagt nisser. Det er lett å bli inspirert hjemme hos Ellen, for overalt er det håndarbeid, enten laget av henne eller tidligere generasjoner.



Neste morgen var været ikke like strålende, så da ble frokosten spist inne. Randi som overnattet på hytta like ved kom på formiddagen med mannen sin. Han er nemlig fast fotograf og foreviger snellegjengen på trappa med alle fotoapparatene :)
Etter det dro snellene hjemover, en etter en. De første som skulle kjøre østover dro først, og sist dro jeg da Ellen kjørte meg til bussen på Vigeland.

En ny snellehelg var over, og jeg håper det blir ny Spangereidtur neste sommer. Da kommer jeg garantert, for det er en skikkelig påfyll med en slik helg. Tusen takk til Ellen for at hun inviterer oss - vi er priviligerte som kan samles på en slik koselig plass :)

1 kommentar:

Mayen sa...

For en fantastisk opplevelse! Det må være helt utrolig å kune invitere/være invitert til et slikt samvær;-) Har også hørt at det er shoppemekka i Mandal..Klem
(ny sommerlig heading på bloggen din??)