torsdag 14. mai 2009

Maiblomster

Jeg er litt i utakt med hva jeg viser fram av 17. mai-pynt i bloggen. Her er noen litt større maiblomster heklet i Petuniagarn og pinne nr 4. Litt dusere i blåfargen. Men egentlig var det de små maiblomstene i Mandarin petit jeg drev med i går kveld, nå er det blitt 12 stk. Og i dag er det bestemorsruter jeg er i gang med igjen.


Jeg har endret litt i en oppskrift på Blomst 1 fra boka "Hekling - Gammel teknikk i ny design". Og slik er oppskriften jeg kom fram til:

HEIDIS MAIBLOMSTER

Mandarin petit og pinne nr 3 eller Petunia og pinne nr 4.

Legg opp 6 lm med farge 1, sett i ring med 1 kjm.
1. omgang: 3 lm (= 1. st), 14 st i ringen, avslutt med 1 kjm øverst på de 3 lm
2. omgang: 1 fm, *3 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, gjenta fra *, avslutt med 1 kjm i første fm (bytt til farge 2) = 5 lm-buer.
3. omgang: *1 fm, 1 hst, 5 st, 1 hst, 1 fm i første lm-bue, gjenta fra * i alle lm-buene.
4. omgang: Skift til farge 3 og hekle 1 kjm i den nye fargen som avsl på 3. omg. Hekle 1 fm i hver m, men hekle kjm nederst v/bladfestene.

---

Regnværet har passert for denne gangen, og vi kan håpe på at det har regnet fra seg til etter barnetoget 17. mai i alle fall. Hva som skjer på kvelden 17. mai får så være, men når alle de små og store skal gå tynnkledde og i bunadsstas blir alt så mye lettere når vi slipper unna regnet og vinden.

1 kommentar:

Kreative Karoline sa...

Fine 17.mai blomster!!
Fin header :D