lørdag 16. mai 2009

Bunadsbroderi

På denne dagen er det nok mye bunadsskjortestryking og pussing av bunadssølv rundt i de tusen hjem. Hjemme hos oss med bunader til alle fire blir det også det. I tillegg blir det flytting av noen sømmer på Andreas sin nye Gudbrandsdalsbunad.

Jeg har aldri sydd noen bunad, min bunad er sydd av Agnes Watne fra Hermansverk. Men jeg har brodert på tre bunadsskjorter fra Sogn. Svartsøm i korssting og holbeinssting i halskant, mansjetter og bringelist. Nydelig og virkningsfullt broderi synes jeg, og morsomt å brodere. Mange i Sogn har innslag av rødt i broderiet, men jeg valgte den mer autentiske helsvarte varianten. Selv bruker jeg en skjorte med blanding av hvitsøm og svartsøm og en grønn silkeskjorte med hvitsøm.

I tillegg til svartsømmen er det en kantsøm med hvit tråd som lager en liten tungekant. Det er i den sømmen min første buandsskjorte ble slitt, fordi stoffet ble svekket pga sømmen. Men så brukte jeg også bunaden masse i flere år som aktiv folkedanser. Nå er det Karoline og Andreas som danser, og bruker bunadene mest. Helt til nå har Andreas brukt en kopivariant av Sognebunaden og en skjorte med tilsvarende svartsømsbroderi.



I går kveld var jeg og Karoline og hentet bunaden hennes som har vært til stor omsøm. Mormor (moren min) sydde Sognebunad til henne da hun var 5 år, og den er sydd ut og ned flere ganger. Sist i år. Neste gang endringer skal skje blir til konfirmasjonen, og da blir det kanskje en ny eller delvis ny bunad på Karoline. Men nå er Mormor stolt og glad for at bunaden ble passe en gang til, og ferdig i tide til 17. mai.

Nå kan Karoline igjen puste fritt i bunaden når hun skal svinge seg i dansen, og hun gleder seg til i morgen hvor hun skal ha den på. Min familie kommer egentlig 3/4 fra Hadeland og 1/4 fra Oslo, men på 80-tallet da vi var aktive folkedansere og skaffet bunadene, ferierte vi årlig i Sogn. Derfor ble det Sognebunader på oss.

1 kommentar:

Tovepia sa...

Nydelig skjorte og bunad på ei flott jente! Kos dokker masse imorra!