mandag 11. mai 2009

Hårstrikk i hestehalen

Enkelte ting man lager, bruker man sjelden. Mens annet er i daglig bruk. Som hårstrikkene jeg har laget mange av.

For oss med langt hår er hestehale ofte dagligfrisyren, og da trenger vi gode hårstrikker. Jeg har strikket mange av pelsgarn, men du kan også bruke bomullsgarn, effektgarn og gjerne en blanding med en tråd pelsgarn og en tråd mohair. Pass bare på at det er garn som ikke "henger seg opp" i håret...

HÅRSTRIKKER I PELSGARN

Legg opp 9 m eller 12 m på pinne nr 5 eller 6 med pelsgarn eller annet effektgarn/bomullsgarn. Selv har jeg brukt mye Funny og Funny-lux pelsgarn.

Strikk rundt på strømpepinner til det måler ca 22-24 cm. Da ser det slik ut:


Klipp til passende lengde strikk (vanlig type), fest en sikkerhetsnål i enden, og tre gjennom tuben. Slå en knute på strikken, stram, klipp av enden. Dytt strikken litt inn i tuben, så ikke knute og skjøt er samme sted. Fest den ene trådenden, og sy sammen med den andre.

Pynt evt med perler, en liten blomst, eller la den være som den er. Jeg foretrekker den "plain" så ikke noe henger seg fast i håret.


HEIDI GRYMYR DESIGN - Oppskriften er beregnet til privat bruk, ikke salgsvarer.

5 kommentarer:

Randi sa...

Kjempesmart! Har aldri sett strikket hårstrikk før:)

Tovepia sa...

De var nydelige! Selv er det mange år siden jeg hadde bruk for slike;) Men skulle gjerne hatt en slik hårmanke. En god natt fra meg;)

VELKOMMEN sa...

Så stilige disse var, du er så kreativ. God natt :0)

Anita fra hjerterommet sa...

Håper du har fått e-mil fra meg ang bestilling av maskemarkører?

Raija sa...

Så smart, det har jeg aldri tenkt på før ! Har skrevet ut oppsrifta, skal lage noen til småjentene mine. Takk :-)