søndag 25. september 2011

Ansiktsgrytekluter

Jeg har heklet to ansiktsgrytekluter i rødt og hvitt, og har fått oppskriften fra en snellevenn. Som igjen, har fått den av en annen. Dette dreier seg om en gammel oppskrift, som jeg ikke har originalen på, siden den jeg fikk var håndskrevet. Etter det jeg vet, er så gamle oppskrifter lovlig å dele. Så derfor gjør jeg det, hvis noen andre har lyst til å forsøke seg.


ANSIKTSGRYTEKLUTER

Garn: Jeg har brukt Mandarin petit og heklenål nr 3, alt Mandarin Classic og nål 2 1/2.

1. omg: Legg opp med hovedfargen 8 lm. Ta sammen til en ring med 1 kjm.
2. omg: Hekle 3 lm (=1. st), 15 st, 1 kjm i 3. lm.
Hver ny omg starter med 3 lm som 1. st, og avsluttes med 1 kjm i 3. lm.
3. omg: 2 st i hver m ut omg, avslutt med 1 kjm.
4. omg: 1 st, 2 st i neste m osv ut omg.
5. omg: 2 st, 2 st i neste m osv ut omg.
6. omg: 3 st, 2 st i neste m osv ut omg.
7. omg: 4 st, * 1 st, 3 lm, 1 st i neste m * osv ut omg.
8. omg: Hekle kjm til 3. st, 1 fm mellom 3. og 4. st, 6 st i lmb, 1 fm mellom 3. og 4. st.
9. omg: Bytt til farge som brukes på kanten. 1 fm mellom 1. og 2. og 2. og 3. st, 3 fm mellom 3. og 4. st, 1 fm mellom 4. og 5. st og 5. og 6. st. 1 fm sammen til 1 fm om foregående fm.
Hekle en hempe med 15 lm og deretter ca 20 fm rundt hempen.

Innekroppen:
1. omg: Begynn med hovedfargen mellom 4. og 5. omg. Hekle 6 st, 3 lm ut omg. På to steder må du hekle 5 st, evt 6 st ved å hekle 2 st i samme mellomrom for å få det til å gå opp.
2. omg: Hekle kjm til 3. st, 1 fm mellom 3. og 4. st, 6 st i lmb, 1 fm mellom 3. og 4. st.
3. omg: Bytt til farge som brukes påkanten. 1 fm mellom 1. og 2. og 2. og 3. st, 3 fm mellom 3. og 4. st, 1 fm mellom 4. og 5. st og 5. og 6. st. 1 fm sammen til 1 fm om foregående fm.

Dukkeansiktet puttes inn i innekroppen, og snør sammen med en snor du har flettet eller tvunnet. Dermed kan du ha et ansikt og bytte mellom flere ansiktsgrytekluter. Dukkeansikt kan du få kjøpt ved å kontakte Hekla Sy og Strikk v/Gudny, tlf 22604041. Hun sender i posten. Lykke til!

Er det noen som har originaloppskriften på denne fra ukeblad e.l., så er jeg interessert i en kopi. Har du andre gamle oppskrifter på grytekluter o.l er jeg også interessert i tips.

10 kommentarer:

Lises hjertegleder sa...

Takk for at du deler. Dette vil jeg prøve:))
Klem Anne Lise

strikkedilla sa...

Så fine grytekluter.

injosa sa...

Så fine dei var, spørst om eg må prøve desse ein gong.

Lene sa...

Så artige :) Minner meg om noen mormoren min hadde før:)

Smykkas sa...

Herlige damer. Det er sikkert mange som er glad for både oppskriften og hvor man kan få kjøpt ansiktene.

Klem

Smykkas sa...

Herlige damer. Det er sikkert mange som er glad for både oppskriften og hvor man kan få kjøpt ansiktene.

Klem

Anne N. sa...

Ååååå så herlig og søt de er :O))
Takker såååå mye for oppskrift, Heidi.
Husker disse fra jeg var barn, og har veldig lyst til å hekle dem!
Klem, Anne:)

Marianne sa...

Jeg lagrer denne oppskriften jeg.
Kjempegøy å se slike igjen!

Kirsten Hedam sa...

Hej

Hvis du sætter en lille knap lige under ansigtet og hækler et par grudelapper som de blå i næste indlæg, har du en lille fin dame med kjole, hvor kjolen kan knappes af og bruges.
Dem har jeg hæklet rigtig mange af i 80'erne.

hilsen
Kirsten Hedam
Nyborg, Danmark

Unknown sa...

Skal hekle disse og flere til ,men hvor får jeg kjøpt ansiktene tro