fredag 10. desember 2010

10. luke: Serviett blir kort

Dagens luke i Julekalenderen bærer preg av det jeg er opptatt av om dagen - julekortlaging. Jeg er temmelig sent ute, med tanke på at vi skal sende mellom 70 og 80 kort. Og helst skal de være selvlaget... Men i dag fikk jeg et godt tips jeg måtte teste ut da jeg var innom Bikuben for å kjøpe litt mer Bazzill til selve kortene.

En smart måte å lage kort av servietter. Da ungene var små laget jeg masse kort med bruk av servietter og decoupagelakk. Men det "bulket" seg, og dette er nok litt raskere og man slipper tørkeprosessen.

Finn en fin serviett, grovklipp rundt motivet og bruk kun det øverste laget. Nå skal det strykes, legg på i følgende rekkefølge: Kartong, gladpack/plastfolie uten bretter, servietten og matpapir/bakepapir. Stryk godt! Jeg plundret litt, men plutselig satt det.

Da er det bare å bruke serviettmotivet som du vil. Jeg klippet rundt og festet med limputer. En sløyfe, og så får jeg se om kortet får litt mer pynt før det er klart til bruk.

Bare noen-og-søtti kort igjen! Nå skal jeg sette meg til og fargelegge motiver jeg har stemplet tidligere i dag. Lykke til hvis du har lyst til å forsøke deg!

4 kommentarer:

Tovepia sa...

Så utrolig mange fine tips du har, og kortene ble kjempesøte! Sannelig skal du lage mange, så helgas gjøremål har du klar:)
Nyt dagene framover og klem fra meg;)

Sylke Feldhusen sa...

Søte kort du har laget. Ha en fin adventshelg!

Feline sa...

Tusen takk for flotte tips! Kortene ble utrolig søte :)

Mayen sa...

Lavendel= deilig duft, nydelig farge! Flotte poser:-)
Fortsatt god helg!
Mayen