onsdag 9. desember 2009

9. luke: Sort veske med røde blomster

Dagens luke i julekalenderen min er en liten sort tovet håndveske pyntet med rød silkeblomster. I løpet av årene har jeg laget masse tovete vesker, men har ikke vist særlig mange her på bloggen. Det har nok blitt et tresifret tall, i alle farger og varianter.

Å strikke og tove vesker er ganske enkelt, og gir utgangspunkt for kreativitet. Dette er en veldig enkel modell, og en sort veske kan du velge å pynte på akkurat din måte.


TOVET HÅNDVESKE

Legg opp 30 m med sort pt3 på pinne nr 6 og strikk 90 riller. Fell av rett fra vrangen, brett og sy sammen i sidene med madrassting.
Du kan selvsagt heller strikke glattstrikk på en rundpinne. Da syr du sammen i bunnen. En glattstrikket veske ruller seg gjerne litt i kanten. Du kan da enten avslutte i riller, eller lage en brettekant og sy til på vrangen.
Strikk hanker enten i riller, eller ved å strikke rundt i glattstrikk. Jeg gjør som regel det siste ved å legge opp 9 m. Strikk ca 50 cm.
Sy hankene til, og tov vesken. Jeg bruker vanlig 40 graders vask med full sentrifugering. 1 ss flytende grønnsåpe i såpekammeret.

Deretter er det fritt fram for å pynte vesken. Jeg har valgt å sy på små røde silkeblomster kjøpt på H&M. Egentlig er det hårpynt, så strikkene klipper jeg av. Bruker ofte gjennomsiktig tråd når jeg syr fast pynt på vesker.
Mulighetene for pynt er mange, her kan du boltre deg med bånd, blonder, blomster du lager selv eller kjøper, fotoprint osv. En liten sort tovet håndveske er også smart å beholde uten pynt. Så kan du heller feste pynt med brosjenål tilpasset antrekket. Lykke til!

HEIDI GRYMYR DESIGN - Oppskriften er beregnet til eget bruk og gaver - ikke til salgsprodukter.

7 kommentarer:

Barbros lille atelier sa...

Så mye flott du lager! Vesken må jo være veldig stilig til de pulsvarmerne du viste i går:-)

Klem

Chatrine sa...

Denne var jo flott! :o)

Jorun sa...

Det var en fin veske! Sort og rødt, det er farger jeg liker veldig godt...

Anonym sa...

Hei.Kjempe fin veske.Så fint med svart og rødt.Så flink du er.Ønsker deg en riktig fin førjulstid.Klem fra Bodil..

Turid Holm Flaa sa...

Den var lekker. Tusen takk for ide og oppskrift. Tror jeg vil begynne på ei veske med en gang. Jeg holder på med et håndarbeid som jeg syns er så kjedelig, dette så mer spennende ut.

Quiltefia sa...

Den er veldig søt!!! Jeg vet det er masse morsomt å lage, men jeg hater dessverre lyden av våt ull og den gnissingen, så jeg tover aldri....AnneK:-/

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Kjempesøt veske - det blir notert i oppskrifts-favorittene mine!

ha en fin dag!

Klem Cathrine :-)