søndag 19. juli 2009

Heklet fruktkurv

Av restene etter gryteklutene og kluten heklet jeg en kurv som skulle brukes til teltet. Jeg satt i sola og heklet rundt og rundt, og lurte på hvor stor den skulle bli... Kanskje den kunne brukes til brød?

Bunnen gikk i gult og oransj, og oppover sidene brukte jeg opp smitt og smule av garnrestene. Og kurven ble temmelig stor, så foreløpig har den blitt til en fruktkurv. I bunnen ligger tre bananer, så det sier vel litt om dimensjonene. Den kan selvsagt også brukes til brød, diverse ting og tang (eller rot) eller kanskje garnnøster jeg har med meg i teltet.

Oppskriften er enkel: Legg opp 6 lm, fest sm til en ring med en kjm. Hekle 12 fm i ringen, og fortsett deretter med 2 fm i første fm, 1 fm, fortsett omg ut. Neste omg 2 fm i første fm, 2 fm osv. Øk til 3 fm, 4 fm osv mellom de doble fm for hver omg. Fortsett denne økningen til du har en passende ring som utgjør bunnen. Sidene hekler du i fm til du synes kurven er passe stor.

Heidi Grymyr Design - Oppskriften er beregnet til privat bruk, ikke til salgsprodukter.

7 kommentarer:

Tovepia sa...

Kurva ble super og takk for ideen, Det blir jo rester, og dette var en super måte å bruke dem på. Takk for oppskrifta, for jeg har faktisk aldri prøvd meg på en kurv! Ha en god søndag videre!

Randi sa...

Kjempefin kurv. Skikkelige spreke farger. Ha en fin sommer:)

Kort og Søm sa...

Kjempe fin!! :o)
Lurt å bruke opp alle restene.
Fredrikke :o)

Rådyrveien sa...

Så flott kurv! Ble inspirert og satte igang her med noe restegarn, men fant ut at det tok for lang tid for meg. Dermed rakk jeg opp igjen etter flere timers arbeid. Rimelig utolmodig idag...hihi! Får holde meg til strikkingen for det går fortere hos meg.
Har noe til deg hos meg.
Ha en fortsatt fin søndag!

Jorun sa...

Koselig kurv Heidi! Og både kurv og kjøkkensett i "telt-fargene". Du har virkelig blitt en reser til å hekle nå.

Frida sa...

ei det er en liten overraskelse til deg på bloggen min:-D
Den må du se på;)
Klem Frida:D

Elin H. sa...

Nydelig kurv! Og kjempefine farger :)