torsdag 19. mars 2009

Muffins

De nærmeste dagene blir det mye baking på meg. Lørdag er det bursdagsselskap for Andreas, og egentlig fyller han 10 år mandag. Så da blir det noen kaker...

I dag er det vår tur til å ha med kaker på folkedansøvelsen. Vi stiller med muffins og krydderkake, og jeg regner med at det får ben å gå på. Her er oppskriften jeg bruker:

MUFFINS

50 g smør eller margarin
2 egg
2 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
revet skall av 1/2 sitron
1 dl melk

Smelt og avkjøl smøret eller margarinen. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland bakepulveret og sitronskallet i melet og bland melet i eggedosisen. Tilsett smøret eller margarinen og melken. Rør sakte til røren er jevn, men rør den ikke seig.
Sett papirformene på plate, eller gjerne i muffinsbrett så de ikke siger. Fyll dem vel halvfulle med røre.
Stek dem på nederste rille i stekeovnen ved 200 grader i 10-15 minutter.
Oppskriften er fra Ingrids beste - Kaker til kaffekosen. Den er beregnet til 20 muffins, men de må være veldig små, så jeg øker alltid oppskriften hvis jeg skal ha så 20 eller flere. Stort sett dobler jeg, i dag har jeg ganget med tre.

Egentlig er kakene pyntet med turkis glasur i dag, det slår alltid an!

3 kommentarer:

Ann Karin sa...

Hei Takk for kommentaren på bloggen min.
Gratulerer med ny blogg
Koseligt at du også er blitt blogger.
Nå får me alt ditt på en og samme side. Detta like eg vettdu.
Navne på bloggen passa jo knall gått. Du er sannelig kreativ med alle dine forskjellige håndarbeid.
Kommer nok innom deg mangen ganger.
Ønske deg og familien ei fine helg.
Du må ønske Andreas en fin bursdagfeiring fra meg. Klem.

Marit sa...

Koseleg blogg du har laga deg.

Loppelill sa...

De så ordentlig gode ut! Min Kristoffer blir 10 år i dag.. Så fin blogg du har forresten.