tirsdag 15. juli 2014

Besøk i Vatikanet

Andre dag i Roma hadde vi planlagt besøk i Vatikanet. Frokosten tok vi kjapt på veien, og spaserte i retning av Pantheon.

Patheon var opprinnelig et tempel bygget i 27 f.Kr. Den store kuppelens diameter er lik høyden, 43 meter, og hullet i midten av kuppelen er 9 meter. Imponerende!

Etter besøket i Pantheon gikk vi videre til Piazza Navona, regnet som Romas mest kjente plass. Vi satte oss og slappet av litt, man blir sliten i føttene av å gå på brosteinen i Romas gater.

Kirken på plassen, Sant'Agnese in Agone er vakker. Det er tre fontener på plassen, og den største, Fontana dei Quattro Fiumi, regnes som et av Berninis mesterverk, bygget i 1651. Hver av de fire figurene representerer en av de fire elvene som den gangen ble regnet som verdens største: Nilen, Donau, Ganges og Rio de la Plata.

Da vi kom fram til Petersplassen begynte det så smått og regne, og vi gikk videre mot Vatikanmuseet. Vi hadde bestilt billetter til Vatikanmuseet på nett, og det føltes greit å kunne gå forbi den enorme køen. (Mesteparten av de forhåndskjøpte billettene er inkl guide og koster en del, men denne er med "normalpris" uten guide.) På veien til Det Sixtinske kapell passerte vi sal på sal med fantastiske utsmykninger, vi ble spesielt fasinert av salen med alle kartene. Inne i kapellet var det stufullt av folk, og fotoforbud, men Karoline (med flere) snek seg til å ta et par bilder med mobilen. Man fikk ikke helt roen til å nyte takmaleriet midt i folkehavet, men vi fikk sett litt detaljer siden vi hadde tatt med oss en liten kikkert.

Da vi kom ut av museet var været fint igjen, og vi stilte oss opp i køen for å komme inn i Peterskirken. Det gikk heldigvis raskt, og snart var vi inne i kirken. Jeg fikk et gjensyn med Pieta og statuen av Peter som jeg husker godt fra forrige besøk i -87.

Etter en runde rundt i kirken gikk Andreas og Svein ut for å klatre opp alle trappetrinnene til taket og kuppelen. Det var trangt, varmt og folksomt, men belønningen var en fantastisk utsikt over plassen og store deler av Roma.

Da vi kom ut var vi slitne i beina, så vi tok en drosje tilbake til leiligheten. Det var deilig å få slappet av, og ved syvtiden passerte det et forrykende regnvær og torden. Så enda godt vi ikke hadde gått ut for å spise, ikke særlig å sitte ute når et slikt vær kommer. Men senere på kvelden fikk vi oss en middag, og dette ble siste kveld i Roma. I morgen skal vi ut til flyplassen for å hente leiebilen, og så bærer turen ut til østkysten med starten på feriens strandliv.