lørdag 31. mars 2012

Påskepynten min

Vi pynter til påske, og eskene med påskepynt kommer fram. Selvsagt er mye kjøpt, noe er riktig så gammelt, noe er kjøpt i Skagen på påskeferie, masse har ungene laget opp gjennom årene, og noe har jeg laget. I forskjellige teknikker - her er broderi, søm, strikk, tov, hekling, papir og decoupage. En periode dekorerte vi hver påske egg, og en del får plass på trollhasselkvistene sammen med andre småsaker. Håper Myrtel lar det være og ikke raider det...

På stuebordet legges alltid påskeløperen på. Brodert på 90-tallet, og broderipakken ble kjøpt i Eva Rosenstand-butikken på Strøget. På tross av at den har ligget på hver påske gjennom barndommen til ungene har den klart seg uten flekker og søl, så vi passer litt ekstra på den.

Det er søte motiver på løperen - påskeliljer, krokus, dekorerte påskeegg, små spretne påskelam og glade kyllinger.

På løperen blir alltid en del påskepynt plassert, i fjor dekorerte Karoline og jeg påskeegg, og her er mine to:

Selvsagt hører påskegodt til påskedagene, og noe av det får plass i strikkete/tovete kurver.

Denne laget jeg for noen år siden, og små påskeharer fra Panduro er sydd på. Oppskrift finner du her.

I fjor laget jeg to kurver til. Den over i en along som Liss hadde på Facebook, og den andre i en annen påskealong. Der er også de festlige kyllingene kjøpt på Panduro.

Noe påskepynt henges rundt, både kjøpt og selvlaget. Disse påskeharene er søte:

Eller påskekyllinger - gule og stripete. SandesGarn har lagt ut gratisoppskrift på harer og kyllinger her.

Kjøkkenet må selvsagt også få litt påskepreg. Har funnet fram kluter og grytekluter i gult, og her er påskemamelukkene jeg laget for et par år siden:

Og til slutt noe av den første påskepynten jeg laget, et par trekanthøner. Husker jeg kjøpte materialpakker til disse på Panduro.

Ønsker deg og dine en god påske med trivelige og rolige påskedager! Kanskje med litt fint vær hvis vi er heldige. Regn eller sol - jeg skal kose meg, og håper på mye tid til kreative sysler! :)

3 kommentarer:

May Brit sa...

Å, så mye fin påskepynt!! Så flink du er:) Tenker det blir fint rundtomkring i huset ditt, ja. Jeg er i gang jeg også. Har hekledilla for øyeblikket, så her blir det masse egg, høner og kyllinger av restegarn:))

Ha en fin lørdagskveld

Klem
May Brit

Tove sin strikkeside sa...

Masse flott påskepynt. Jeg er helt imponert

Lindas hobbyhjørne sa...

Så mye fint du har og så koslig det ble :)
Ha en fin påske :)