fredag 7. januar 2011

VM-strikketøy

I går viste jeg fram den oransje blomstermansjetten som jeg, i likhet med håndarbeidsdamer over hele landet, har strikket. Men VM-strikketøyet mitt for tiden er nok litt finere - en genser jeg strikker til Andreas.

3. juledag var jeg en kjapp tur nedom byen, og var innom Strikkedilla. Litt artig, så var jeg samme sted et år tidligere, også da 3. juledag for å kjøpe garn til OL-genseren for 2010. Strikker gensere og slike plagg alt for sjelden, men romjula er en bra tid å starte på.

Har aldri vært særlig god på mønsterstrikk, kanskje fordi jeg strikker for fast, men det er jo veldig morsomt. Likte godt dette mønsteret, litt mer telling og konsentrasjon som må til. Da minner det meg litt om korsstings-tellesøm som jeg også trives med.

Bolen er lagt bort nå, og jeg har startet på ermene. Det skal være splitt i halsen med glidelås, og et par "streker" øverst som vissnok skal treffe ermemønsteret. Bruker minste voksenstr, og det er egentlig litt i meste laget for Andreas, så jeg får se hvor langt jeg er i antall masker når rett lengde er der. Om jeg velger mønsterrapporten for 12 års str eller voksenstr.

Var egentlig ikke så begeistret for gensermodellen før jeg startet, men nå når jeg er underveis synes jeg den blir fin. Sort, hvitt og oransj er ikke så "norske" farger, men veldig fint til gutter og mannfolk. Ja, selvsagt til oss damene også.

2 kommentarer:

Therese sa...

Jeg synes også at VM-genseren er knallfin! Har ei jente her som ønsker seg vm-topplua i hvitt og rååsa, må begynne nå snart.

Lykke til med genser - og heia Norge! :-)

strikkedilla sa...

Veldig fin den genseren. Masse fint i det heftet.