tirsdag 21. august 2012

Naxos-ferien

Hverdagen er godt i gang, men rett før skolestart var vi på en ukes ferie på den greske øya Naxos i Kykladene. Da vi landet på Santorini hadde vi drøye to timer til båten. Vi valgte derfor å ta en drosje til Thira for å se på de hvite husene i skråningen ned mot havet.

Vi fikk satt fra oss bagasjen og tatt noen bilder, og møtte opp på drosjeholdeplassen for å komme oss til havna. Der påsto drosjesjåføren at det ville være null problem å finne drosje, noe som ikke stemte. Siden bussen gikk i seneste laget, endte det opp med at vi fikk en fastboende til å kjøre oss ned så vi ikke mistet båten... Det ble et fint møte med Thira, men kanskje ikke et veldig smart valg å dra dit når transporten til havna nesten sviktet...

Båtturen tok en del timer, og siste delen fra Paros til Naxos var det meterhøye bølger som jagde oss alle ned under dekk. Heldigvis varte dramatikken bare en halvtime, og vi kom oss trygt fram til Naxos, og kunne dra til hotellet vi skulle bo på, Spiros. Det var for sent for et strandbesøk, men det var deilig med et avkjølende bad i det vesle bassenget.

Dagene på Naxos ble tilbragt på Georgios-stranda, eller St. George som den også kalles nå. Karoline solte seg masse, mens jeg forsøkte å finne noe skygge under parasollen, og det ble mye hekling og strikking i løpet av stranddagene. (Det gjorde forøvrig inntrykk på en del, så det var mange nysgjerrige som kom bortom...)

Andreas var masse i vannet, med både bading, men også diverse ball-lek, så vi stilte opp etter tur på aktivitetene han dro oss med på.

Naxos er kjent for Portalen sin, og en av kveldene spaserte vi bort for å se på den.

Der er det også god utsikt til Naxos by, og dette er et ganske kjent motiv derfra. Turistområde til høyre og fastboende til venstre.

Det ble selvsagt mange måltider ute om kveldene, og vi traff mange hyggelige kelnere. Her er yndlingskelneren vår som studerer norsk, og som derfor syntes det var morro å prate med oss, og lære nye ord og uttrykk.

Vi hadde en deilig ferieuke på Naxos, men nå er vi tilbake i hverdagen. Dagen etter hjemkomst var det en fin soldag hvor jeg koste meg med strikketøy i hagen, og det ble grillkos om kvelden. I går da skolen startet igjen var det grått og regn igjen, så høsten er nok i anmarsj.

Quiltefia sa...

Hei!! Det så ut som en fantastisk deilig ferie!! Jeg har aldri vært på Naxos, men har vært på Santorine, Paros og AntiParos. Det er et fint område. Jeg lengter etter å oppleve igjen disse greske øyene og gjerne Athen også. Det å vite at man får sol og varme er utrolig deilig, selvom jeg skjønner deg godt som søkte inn i skyggen av en parasol!! Ha en fin dag!! anneK:-)

Bea sa...

Det er ikke mye som kan måle seg med de greske øyer, nei. Så fine feriebilder, blir helt reisesyk! Kunne dere forresten merke noe til den økonimiske krisen i landet?
Ha fine høstdager.
Beate

Heidi sa...

På Naxos merket vi ikke til noe ifm den økonomiske krisen. Vi kunne ta ut kontanter uten problemer, og brukte kort noen få steder.
Men kelneren vi snakket en del med fortalte at det var en utfordring, og at det var noe færre turister. Bla hadde tyske turister sviktet. Som han sa - Hellas og Tyskland er i krig, derfor ville de ikke komme. Det er nok ikke greit.

Kattipuh sa...

Hei! Så fin blogg du har! Takk for en hyggelig kveld på lørdag, det var så hyggelig:-) La meg til som følger jeg:-)

Marianne sa...

Så fine bilder, ser ut som dere har hatt en topp ferie:-)Utrolig mange, flotte greske øyer. Koselig blogg du har, legger meg til som følger:-)Hilsen fra Marianne