søndag 23. oktober 2011

Collage laget på Mixed Media-kurs

Det er alt gått en uke siden Ski-treffet, og jeg fortsetter med å vise fram hva jeg laget på kursene. Lørdag formiddag gikk jeg på Mixed Media II-kurs med Vibeke Spigseth, og der lagde vi en collage.

Vibeke gikk gjennom en rekke teknikker som kan brukes til collagebilder, og det var skikkelig gøy å kunne grise litt med maling, lim, vann og andre saker. Vi startet med å male sponplaten vi fikk utdelt med hvit akrylmaling, og limte deretter vilkårlig fast deler av motivark. Etterpå limte vi på gamle boksider og bølgepapp som ble revet i stykker og delvis malt.

Vi lærte også å overføre bilder ved hjelp av maling. Det finnes flere midler til dette, men kan likegodt gjøres på malt underlag. Vi rev ut bilder fra ukeblader, la det med bildesiden ned og tørket med varmepistol (den ble flittig brukt på kurset). Meningen er at trykksverten skal stå igjen, og papiret skal deretter fjernes ved å gni bort med vann.

Over er jeg underveis i overføringen, her er papiret ikke fjernet enda. Vi forsøkte også å overføre stempel på stoff. Og ikke minst, å male med kaffepulver! Dvs en blanding av kaffepulver og akrylmaling. Her kan man bruke litt av hvert som gir struktur, innholdet i hullemaskinen, naturmaterialer osv. Kaffen ga i allefall flott struktur og en fin brekkfarge. Og så luktet det så godt :)

Riktig fornøyd ble jeg med collagebildet, og jeg må nok forsøke meg på flere bilder i kanskje litt andre uttrykk. For dette var gøy :)

Her er litt flere detaljebilder:

Egentlig hadde Vibeke tenkt bildet som en adventskalender med 24 kroker. Jeg fikk med meg hjem og skal vurdere om jeg fester fire knagger nederst. Men antakeligvis lar jeg det være som det er.

Ingen kommentarer: