fredag 3. juni 2011

En bitteliten vase

I dag har det vært en herlig sommerdag, og vi har tilbragt noen timer ute i hagen. Litt kniping av visne minestemor hører til, og noen blomster kunne trenge å komme i en bitteliten vase.

Da kommer den lille håndmalte vasen, en av to, til heder og verdighet. Jeg malte to like i ungdommen, og tanken var at de av alle ting skulle brukes til å ha sigaretter i på selskapsbordet... Det ble nemlig regnet for høflig å kunne tilby gjester!

Som 13-åring startet jeg med porselensmaling, og det var i 1979. Under vasen kan jeg lese at den er håndmalt i 1980, altså var jeg 14 år. På baksiden har jeg pennetegnet en sirlig H for Heidi. Og den lille kanten nederst har fått såkalt fond i rosa, husker fargen er rosenpurpur.

Det er ikke så avansert skyggelegging på et slikt lite motiv, det var pennetegningen som var halve jobben. I ungdommen tjente jeg litt penger på det å pennetegne for kursdamer som ikke var like stø på hånda eller hadde like ungt, skarpt syn.

Blomsten heter Rødsildre, og motivet er hentet fra Fjellflora, illustrert av Dagny Tande Lid. Det fantes kaffeservise til salgs med samme fjellfloramotiv av henne. Rart hva man husker...

3 kommentarer:

Anne N. sa...

Så morsomt Heidi, og så fin som den er :O)
Ja tenk at det var svært så høflig å by besøkende på sigaretter, hihi - litt av en tid da alle røkte over alt, uansett, tilogmed på legekontoret!
nydelig som vase er den.
Ha ei fin helg.
Klem, Anne:)

Heidi sa...

Jippi! Oppdaget plutselig at minibildet er tilbake i blogglisten. Håper det holder seg, for det har vært lenge borte for meg.

Liss sa...

Nydelig vase du har malt :)) Passer flott til en liten bukett med stemorsblomster :))