mandag 14. juni 2010

Ballband dishcloth

I dag var det endelig litt fint vær igjen, så jeg har fått tatt bilde av en ny klut ute på hagebordet. Foretrekker å ta bilder utendørs, og helst med et snev av sol, så blir fargene klarere.

Denne kluten er strikket i en teknikk som heter "Ballband" og jeg ble kjent med teknikken gjennom Trådsnella for to år siden, men først nå har det blitt en hel klut ut av det.

Det blir en slags mursteinsmønster, de rosa feltene er opphøyd og de limegrønne nærmest som fuger. Originalmønsteret finner du her, og på Trådsnella har Lendalue laget en norsk oversettelse her. Som mange klutoppskrifter synes jeg 45 masker var litt snaut, så jeg økte til 61 masker. Synes den ble mer passende da. Jeg tar sjansen på å legge ut oppskriften slik jeg brukte den.


BALLBAND DISHCLOTH
KLUT MED MURSTEINSMØNSTER


Du strikker med to farger, A (fuger) og B (murstein). Jeg har brukt Petunia fra Per Tryving og pinne nr 3 1/2.

Legg opp 65 m (evt 59 m) med farge A.
1. omg (fra retten): Strikk r over alle m.
2. omg: Strikk vr over alle m.
3. omg: Bytt til farge B. 5 r, flytt 1 m over til høyre pinne (h p), *5 r, flytt 1 m over til h p* gjenta fra * til det gjenstår 5 m på p, 5 r.
4. omg: 5 r, ta garnenden til forsiden av arb (gf), flytt 1 m over til h p, ta garnenden til baksiden av arb (gb), *5 r, gf, flytt 1 m over til h p, gb* gjenta fra * til det gjenstår 5 m på p, 5 r.
5. omg: 5 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf, *5 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf*, gjenta fra * til det gjenstår 5 m på p, 5 vr.
6. omg: Gjenta 4. omg.

7. omg: Bytt til farge A og strikk r over alle m.
8. omg: Strikk vr over alle m.
9. omg: Bytt til farge B. 3 r, flytt 1 m over til h p, *5 r, flytt 1 m over til h p*, gjenta fra * til det gjenstår 3 m på p, 3 m.
10. omg: 3 r, gf, flytt 1 m over til h p, gb, *5 r, gb, flytt 1 m over til h p, gb* gjenta fra * til det gjenstår 3 m på p, 3 r.
11. omg: 3 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf, *5 vr, gb, flytt 1 m over til h p, gf*, gjenta fra * til det gjenstår 3 m på p, 3 vr.
12. omg: Gjenta 10. omg.

Gjenta disse omg til ønsket lengde, avslutningsvis gjentas 1.-8. omg, før det felles av.

Jeg har valgt å ta en omg m fm i hver side for å skjule trådstrekkene i den ene siden.


5 kommentarer:

Smykkas sa...

Så flott dette var da. Sannelig tar du deg bryet med å dele oppskriften også, og det er virkelig flott.

Jeg får så utrolig lyst å lage mye av det som vises, men samtidig er det slik at jeg fort lengter tilbake til perlene mine.

Jeg er sikker på at mange vil notere seg oppskriften på denne festlige kluten.

Klem

Linda sa...

Denne var utrolig stilig! Takk for at du deler oppskrift:-)

rett og vrang sa...

Fantastisk spennende mønster! Dette falt jeg for! Takk for at du delte dette. Kanskje jeg må teste! ;-)))
Synnøve fra Telemark

Barbros lille atelier sa...

Kjempefin! Artig mønster og flotte farger!

Klem

Tonemor sa...

Nydelig klut!!
Morsomt mønster.
En gang da jeg var liten strikket bestemoren min en genser til meg med slik teknikk.
Ønsker deg en flott dag.