torsdag 24. mars 2016

Retrokofte

For et par dager siden fikk jeg endelig ferdigstilt retrokoften, og i går ble den tatt i bruk. Selve strikkingen gikk raskt, på en knapp uke, men så kom arbeidskrav i studiene i desember, etter det var det jul som sto i fokus, og etter nyttår og helt fram til uken før påske har jeg vært opptatt med en ti ukers gruppeeksamen. Så strikketøyet lå halvferdig, og manglet bare den siste monteringen med knappelisten. Litt ergelig, siden den var beregnet å bruke ute i barnehagen i vinter, den er strikket i tykt garn og jeg laget den med vilje litt lenger for at den skulle varme ekstra godt.


Oppskriften til retrokofta står i alle bøkene til Kristin Wiola Ødegård, bla Strikk med raske pinner og Lek med tradisjoner. Jeg har en god del pt2, pt3 og Vamsegarn fra tiden da jeg strikket vesker, og fant fram garn i sjøgrønt og grønt i alle tre garntypene.


Jeg valgte å strikke knappelisten i vrangbord i samme garn som jakken, ikke heklet i fastmasker som står i oppskriften. Totalt brukte jeg seks farger i genseren, litt færre enn oppskriften foreslo. Knappene er fra Stoff & Stil.


Jakken er god og lang. 


Jeg har sydd på et bånd for å skjule klippekanten. Wiolabånd er produsert hos Møre Bånd & Vev, kjøpt hos Tjorven Garn.


Selv om jakken er tenkt å brukes ute i barnehagen er den også perfekt til vårens utekos med strikking.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelig jakke😊
Hilsen May Britt

Nina Kristin sa...

Så vakker! :)
Nydelige farger :)

Kos deg videre i påsken :)

Tovepia sa...

Flotte farger i kofta di!...og heldige deg som kan sitte ute:)
Nyt påska videre:)

Kort og Søm sa...

Så fine farger du har brukt i jakken din :)

God påske til deg også!

Birgitte sa...

Så fine farger du har brukt! Så godt med ekstra lengde på koften, spesielt når den skal brukes ute i barnehagen på vinterstid :) Det kommer nok noen kalde dager med bruk for god og varm kofte enda;)