mandag 16. februar 2015

Moebius og pulsvanter i rødt

Vinterstid er det deilig å bruke halser og pulsvanter, synes jeg. Her er et rødt sett jeg har strikket i Inca fra Rauma. 

 

Halsen er en såkalt moebius, omtalt tidligere på bloggen. Halsen blir vridd, og strikkes fra midten og ut.


Mønsteret alternerer mellom rettomganger, vrangomganger og hullrader. Ut fra midten vil hver side få motsatte omganger med rett og vrang. Litt vanskelig å forklare, men det skjer av seg selv... Pinnen ligger dobbelt og man strikker "rundt" to ganger på hver omgang.  


Til halsen strikket jeg pulsvanter i ribb. En modell jeg har laget selv og strikket ekstremt mange av opp gjennom årene, i størrelser fra barn til herre. Settet bruker jeg til en mørk sjøgrønn Tulip og Tatamo-kjole med røde detaljer. Siden ermene er litt korte er det deilig med lange pulsvanter til.


Her ser man mønsteret litt bedre. Neste gang jeg skal strikke denne modellen skal jeg legge opp noen ekstra masker så den blir litt videre. Pleier å bruke halsen dobbelt, og sist jeg strikket denne var nok garnet og pinnene litt tykkere.


I går var det fastelavnssøndag, og fredag var det karneval på jobben. Så det har vært mye fjær i det siste, og boller smaker alltid godt :)

Ingen kommentarer: