mandag 17. november 2014

Kalenderskjerfet i en eksamenstid

Jeg fortsetter med kalenderskjerfet, og er ferdig med del 5. Jeg strikker det i pt2, og det blir ganske fargerikt og kanskje litt rotete. Men det passer jo når det skal være hønsestrikk...


Del 1 og 2 er vist fram her, og der står også informasjon om hvor du kan finne mønster til skjerfet og hvordan bli med på alongen som går fram mot jul.


Del 3 har et fint blomstermønster. Det fine med kalenderskjerfet er at vi får tilgang til mange fine mønstre som kan brukes til andre ting.


Har tatt i bruk en av de fine magnetlinjalene jeg kjøpte i Tromsø fra Clover. Fungerer veldig fint!


Del 4 har jeg strikket i to oransjefarger. Men jeg får veldig juleassosiasjoner av det, hadde vært fint i rødt og hvitt.


Mens sommerfuglmønsteret i del 5 selvsagt gir bud om vår og sommer igjen. Også et fint mønster med mange muligheter.

I dag har jeg begynt på en ukes hjemmeeksamen. Jeg skal fordype meg i hvordan barnehager kan arbeide faglig med fagområdene "Nærmiljø og samfunn" og "Etikk, religion og filosofi". Dette er fagområdene i Rammeplanen det jobbes minst med i barnehagene, og det er synd. For her er det mange muligheter for undring og danning, og det trenger barn å få helt fra barnehagealder.


Den siste drøye uka har fokus igjen blitt satt på mobbing etter den tragiske historien om Odins død. Jeg brenner for arbeid mot mobbing, og mener at allverdens antimobbeprogram ikke hjelper hvis de voksne ikke har de rette holdningene. Det er de voksne som gjennom holdning og handling må stoppe mobbing, og da må arbeidet begynne i barnehagen. Her kommer disse to fagområdene inn - kanskje en vinkling jeg kan ta med i eksamensbesvarelsen min...

Bildene over er forresten fra det store fakkeltoget i Oslo i går som jeg selvsagt deltok i. Er veldig lei av hvordan rektorer og lærere i alt for stor grad bagatelliserer og bortforklarer når barn og foreldre kommer til dem med et mobbeproblem. Nei, det gjelder at voksne bytter ut disse to dårlige b-ene med de gode h-ene: holdning og handling!

Ingen kommentarer: