mandag 16. mai 2016

Strikket hardangerbunad

Sola skinner, og i dag finnes 17. mai-stasen fram i de fleste hjem. I fjor fikk jeg bestilling på en hardangerbunad til ei som er drøyt året på sin andre 17. mai-feiring.


I dag ble den levert, og heldigvis passet den fint til vesla. Akkurat passe lengde for ei som nettopp har lært seg å gå, ned til skoene så ikke hun snubler i bunadsstakken. Den er såpass lang at den sikkert passer til neste år også. Eneste som kanskje må strikkes nytt er beltet som satt ganske stramt nå.


Jeg trodde jeg måtte "mekke" bunaden selv, men fant oppskrift i et utgått hefte fra Sandnes, Tema 05 Bunader. Stakken tok sin tid å strikke, men så ble det fin foldeeffekt på den. Etterhvert måtte jeg legge den vekk på grunn av studiene, etter at stakk, liv og forkle var ferdig, men resten av detaljene gjensto.


I påsken strikket jeg kanter og annet småplukk, før det måtte legges vekk igjen. En annen årsak til at jeg la strikketøyet vekk var at jeg ikke fant riktig gulfarge som passet til bunaden. Bunaden er strikket i Lanett fra Sandnes. Fargene er som sagt en utfordring i babygarn, både grønn og gult er gjerne i duse farger, ikke klare som det bør være til bunad. Viking babyull hadde en grei grønnfarge, og etter tips fikk jeg kjøpt knallgult garn i babyullen til Strikk for livet.


Bringekluten er festet til livet med trykk-knapper, og her er litt brodert med maskesting. Slet skikkelig å se pga de ørsmå sorte maskene, selv om jeg satt med godt lys og briller, så jeg fikk det nesten ikke til. Mamma fant fram en gammel lupe hun har brukt til brodering, og da klarte jeg endelig å se hvor jeg skulle sy så jeg fikk det ferdig. Noen detaljer på bringekluten og beltet ble brodert med knuter og leggsting.


Forkleet er også festet til stakken med trykk-knapper. Her kan man så vidt se den fine foldeeffekten på den sorte stakken. Den ble strikket fram og tilbake med annenhver omg 1 vr, *7 r, 1 vr* og annenhver omg 4 r, *1 vr, 7 r*, 4 r.



Og så til slutt noen bilder av vesla i bunadsstasen. Hurra for 17.  mai!


I morgen kommer det en annen skjorte på. 


Det var selvsagt ønske om å ha litt å vokse i, så jeg la til et par cm på ettårsstørrelsen. Modellen er lang, og sydde barnebunader fra Hardanger er ofte knekorte, så denne kan i alle fall brukes også til neste år. 


Kontraster...
Har fått tillatelse fra foreldrene til å legge ut bilder på bloggen av vesla. 


Og med dette bildet ønsker jeg alle en strålende 17. mai-feiring!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hei Heidi ! Nydeleg bunad ! Eg har strikka slik til oldebarnet vårt, har ikke sydd dei raude stinga på belte og bringeklut. Me kan vel vera enige i at det var mykje arbeid. Mannen min meiner at eg har strikka bunaden minst to ganger, syntes ikkje det vart bra nok - rekte opp igjen osv. Men tilslutt så "kom eg i mål" ! Alida er 21mnd., ho brukte den første gang i konfirmasjonen til kusina si for 14 dgr. sidan. Så har "ollo" vaska den forsiktigt, så no er den klar til 17.mai. Eg og fekk tak i ein frisk gulfarge, Lanett sin er så blass. Ønske deg og dine ein flott 17.mai !!!

Line Kristine sa...

Nydelig, både jenta og bunaden! :) Ha en riktig fin 17. mai!

Kort og Søm sa...

Så fin! :)