søndag 13. november 2016

Oslo Strikkefestival 4.-6. november

Helgen 4.-6. november ble Oslo Strikkefestival arrangert i samarbeid med Deichmanske bibliotek. Etter en sped start i fjor på en dag, var festivalen i år over tre dager, med mange foredrag, workshops og 30 boder i markedshallen.


Jeg dro til Hoveddeichman rett fra jobben, og fikk med meg slutten av et foredrag med Eva Lutnæs om plantefarging. Så gikk jeg opp i strikkesalongen, et stort område med sitteplasser mellom bokreolene.
 

Jeg fikk plass på et bord med koselige strikkedamer som jeg i utgangspunktet ikke kjente. Noen få har jeg sett tidligere, men heldigvis er det ikke noe problem å få nye bekjentskaper på strikketreff. 


Denne helga strikket jeg på det andre ermet til Vanjas Kuleramma-kofte. 


Denne dagen ble Gyldendals Strikkedagbok sluppet, og i Foredragssalen var det presentasjon og bokbad med Siri Hoftun fra Paelas, Kristin Wiola Ødegård og Marianne Jansson Bjerkman. Bokbader var Marthe B kjent fra podcasten Marthe&Marthe.


Gyldendals Strikkedagbok er en mellomting mellom en planlegging av strikkeåret, den gamle skoledagboken, en notatbok om dine prosjekter. I tillegg er det oppskrifter ved Kristin Wiola Ødegård, Marthe Helgetun, Marianne Jansson Bjerkman og Paelas-jentene Siri Hoftun, Trude Melhus Rognstad og Frida Farstad Brevik.


Vi fikk servert wraps og drikke til boklanseringen, og selvsagt gikk strikkepinnene under bokbadet. 


Rett overfor meg satt Linda Marveng. Hun var strålende blid og strikket på et nydelig skjerf med dobbeltsidig flettestrikk, like vakkert på begge sider.


Modeller fra boken. Wiola har laget en koselig hekleteppe hvor man kan bruke restegarn. Det er oppskrifter i boken til både barn, damer og menn.


Nydelig På kryss og tvers-kofte av Wiola er en favorittoppskrift i boka. 


Det var en stor markedsplass med 30 salgsboder. Her var det det nydeligste garn i alle kvaliteter og fra mange småprodusenter både her til lands og fra utlandet.


Jeg hadde på meg Festivalkofta som jeg kjøpte av Vanja i Frognerparken i sommer, og fikk mange kommentarer for både selve kofta, men spesielt for de vakre fargene. Det var jo også årsaken til at jeg sikret meg denne kofta da Vanja la den ut for salg. Dette bildet ble tatt av den engelske designeren Anna Maltz som la det ut på sin Instagram-profil sweaterspoter. Hun snakket meg på lørdagen, og jeg har fått lov til å bruke bildet på bloggen.


Aina Løkken solgte nydelig håndfarget garn under merket The Happe Little Dye Pot. Hun hadde garn i mange kvaliteter, og selger bla via Etsy.


Jeg kjøpte disse to hespene med nydelig tyrkismelert silkegarn som jeg har tenkt å strikke et sommersjal av. Fargene er litt mer turkis enn bildet viser.


Dessverre fikk jeg bare med meg slutten av foredraget til Eva Lutnæs. Hun har lært kunnskapen av mormoren sin, og har gitt ut boken Plantefarging med farging av garn med vekster fra naturen. I tillegg kjøpte jeg et par poser med Alun for å beise garnet og tørket Reseda-plante som gir en gul farge.


Jeg kjøpte en strikkepakke av Marion Rindsem, kjent som MarionR, med oppskrift på Leaf sjal og fire garnnøster med New Zealand lammeuld.


På Strikkefestivalen på Hadeland kjøpte jeg et par bøker av Annemor Sundbø, men ikke votteboken hennes. Den fikk jeg sikret meg i en av standene.


Lørdagen var det tilbake til ny strikkedag. Jeg startet med et foredrag om merinoullas historie i Norge ved Anders Fortun fra Leine Merino. Det var ganske fullt i strikkesalongen denne dagen. Plutselig var det en gjeng med jenter med flotte sjal som kom opp på scenen for å ta bildet. Senere viste det seg at det var jenter med Anna Maltz' Rockhopper-sjal som poserte. Jeg var ikke rask nok til å ta bildet, men har fått låne Annas bilde fra Instagram-profilen hennes sweaterspotter.


Jeg kjøpte Anna Maltz' strikkehefte Penguin, med en strikkekolleksjon inspirert av pingvinene. I tillegg kjøpte jeg oppskrift på Sólja-genseren hennes, som jeg så flere utgaver av på festivalen. Du kan kjøpe hennes oppskrifter på nettbutikken hennes, via nettsiden hennes. Heftet kan også kjøpes på Ravelry.


Svenske Maja Karlsson fra Majas Manufaktur solgte boken sin Sticka svenska mönster. Det er artig å se tradisjonelle svenske strikkemønstre, noe likt norsk tradisjon og noe annerledes.


Maja solgte også knapper, bånd og annet sytilbehør. Jeg er jo glad i turkis, og man kan aldri få nok sakser, knappenåler og målebånd.


Notatbøker er også koselig å ha. Kjøpte disse av den Oslobaserte produsenten All Pine Press
Søndag var strikkefestivalen flyttet til Grünerløkka bibliotek, hvor jeg så den islandske filmen Rams. Det var også avslutningen på festivalen, som var veldig vellykket. Etter som jeg har forstått blir festivalen arrangert igjen neste år, så da er det bare å følge med, og være raskt ute for å sikre seg billetter til festivalen og til alle foredrag og workshop.

1 kommentar:

Brit Strikkenerd sa...

Jeg håper INDERLIG jeg kommer meg dit neste år!!!!Ser helt fantastisk ut!