fredag 13. mai 2016

Krympeplast-kurs hos Fru Kvist

Torsdag 12. mai var jeg på kurs i krympeplast hos Fru Kvist med smykkekunstneren Sarah Winter fra Danmark. Krympeplastplater kan man kjøpe hos Panduro i klar, matt, sort og ulike farger. Man kan stanse ut former og hull i plasten, og tegne og fargelegge på den matte siden av plasten.


Jeg startet med å lage et par knapper i klar plast hvor jeg overførte et strikkemønster med tynn tusj. Plasten krympes i stekeovnen, vi brukte 220 grader i ca 30 sekunder. Plasten krymper og bøyer seg, og etterhvert flates den ut, da er den ferdig og har krympet til omtrent en tredjedels størrelse.


Her overførte jeg blomsterformer fra en fargeleggingsbok, og fargela med tørre akvarellblyanter. Etter krymping ble de spraylakket, og her var jeg litt gavmild med lakkingen, så litt av tusjen fløt ut. Man kan også påvirke formen rett etter kryping, eksempelvis til et armbånd.


Dette er et forsøk på bruk av bladgull på farget krympeplast. Egentlig skulle jeg ha krympet plasten før påføringen av bladgull, det gjorde ikke jeg, så den ble litt krakelert. Her skulle det først påføres FIMO heftgrunn med pensel før bladgullet tas på. Rimelig bladgull kan kjøpes hos Søstrene Grene. Når man lager runde former med fargete krympeplastplater blir formen oval, uvisst av hvilken grunn.


Jeg kom rett fra jobb og var litt sliten på kurset, så det ble ikke store produksjonen på meg. Men egentlig kan man få laget raske ting hvis man har tilgang til ulike utstansere, hulltang osv og bruker fantasien. Eksempelvis kan man lime fast ferdig krympeplastarbeider til ulike smykkedeler så det blir ring, ørepynt eller andre smykker. Jeg har tenkt å bruke denne teknikken i barnehagen, og tror det må være magisk for ungene å følge prosessen, i tillegg til at de kan lage fine ting til seg selv eller gaver.

For tips om krympeplast: http://www.craftmehappy.com/2013/03/shrink-plastic-buttons.html

Ingen kommentarer: