onsdag 2. september 2015

Amandasett med havskummønster

I går var jeg på Amandatreff på Egon og leverte fra meg noen sett som har blitt ferdig i løpet av sommeren.


Jeg har prøvd meg på et teppe i havskummønster tidligere, men fikk framgangsmåten på en enklere måte å strikke mønsteret av Inger Haakonsen Torvik på et Amandatreff i våres. De fleste omgangene strikkes med rettmasker, og da går det tross alt litt raskere.

Regner med at havskummønster er et gammelt mønster, og at det derfor ikke er mønsterbeskyttet. Derfor legger jeg ut framgangsmåten, hvis flere vil prøve seg:

1. omgang/Retten:     2 x 2 r sm * 1 r, kast, 1 r, kast, 1 r, kast, 1 r, kast, 1 r, 4 x 2 r sm *
                                   1 r, kast, 1 r, kast, 1 r, kast, 1 r, kast, 1 r, 2 x 2 r sm
2. omgang/Vrangen:  Rettmasker (rilleomgang)
3. omgang/Retten:     Rettmasker

4. omgang/Vrangen:  Vrangmasker

Jeg la opp 177 m på pinne 4, og det ga et teppe som ble 80 cm bredt. Jeg startet med riller, og hadde 4 kantmasker i hver side som ble strikket i rillestrikk hele veien opp. 


Hadde lyst til å forsøke meg på en lue i havskummønster. I filer i Amandaprosjektets Fb-gruppe ligger en oppskrift på teppe og lue i havskummønster. Luen strikkes fra toppen og ned. Men jeg valgte å lage min egen oppskrift, hvor jeg strikket luen på en tradisjonell måte:

Legg opp 78 m på pinne 3, og strikk havskummønster så langt du vil før fellingen. 

Fellingen gjøres i glattstrikk: Strikk *2 r sm, 11 m*. Neste omg r uten felling.
Fell på annenhver omg med en m mindre for hver omg. På siste felling str 2 r sm omg ut. 



Her er teppet. Det ble ganske stort, 80x97 cm. Når jeg strikket striper, tvinnet jeg garnet, og jeg hadde ikke trengt kant. Men jeg heklet en pikotkant rundt med heklenål 3: 5 lm, 1 kjm i 2. lm, 1 fm/kjm i neste stripe/rillem. (Jeg bruker flere luftmasker i pikotkanten for at det ikke skal stramme.)


Sliter litt med avfellingen, hvor jeg mister bølgeeffekten. Kanten blir ganske rett, og jeg skulle gjerne hatt bølgekant øverst også. Blir det alltid sånn, eller er det noe tips for å beholde bølgeeffekten?

Ingen kommentarer: