søndag 22. desember 2013

Førjulskos

Det er bittelille julaften og jeg står på kjøkkenet for å bake mine favorittjulekaker. Kokosmakroner, wienerkyss og toscasnitter. Oppskrifter på de to første kakene har jeg hatt flere ganger på bloggen, kokosmakronene er kjempegode og wienerkyss er min absolutte favoritt.


Jeg satser på at det blir tid til laging av andre godsaker også før jul, kanskje brente og salte mandler, men uansett hvor travel man er ruller vi alltid ut marsipanruller med moccabønner på. Det var alltid fast tradisjon å lage da jeg var barn.


Vil man pynte litt ute, eller ha en kjapp gave, kan man alltids lage et frostet lysglass. For her i Oslo er det iallefall ikke noe snø eller frost, her må alt lages kunstig. Det er bare å pensle litt lettpisket eggehvite på utsiden av glasset og strø på sukker. Så er julestemningen der!


Det har vært dørgende stille på bloggen her i hele høst. Jeg har måttet nedprioritere både blogg og håndarbeid, men har hatt noen fine og travle måneder. I starten av uka har jeg vært på høyskolen (HiOA) på forelesninger til barnehagelærer. Vi har også vært en del ute i skogen, siden et av høstens fag var Natur, helge og bevegelser. Jeg har vært på praksis og hatt flere skriftlige arbeidskrav. Det er mye lesning, men jeg er kjempeglad for valget jeg har tatt med å starte på studiene. De andre dagene har jeg jobbet på storebarnsavdeling, noe jeg også stortrives med. Etter nyttår blir det samme program, bortsett fra at jeg da skal jobbe to dager pr uke, dvs litt mindre enn i høst, og da får jeg minimum en fridag annenhver uke, noen ganger mer. Det blir fint både for studier, men ikke minst ser jeg fram til litt mer fritid og dermed overskudd, så satser på litt mer håndarbeidstid enn jeg har hatt i år. 

Ingen kommentarer: