lørdag 23. mars 2013

Påskepynten min

Påskeferien er i gang, og eskene med påskepynt må selvsagt hentes fram. Det blir derfor et lite gjensyn med den hjemmelagede påskepynten min. Skulle gjerne hatt mer, men vi har mye kjøpt påskepynt også som tross alt tar plass. Flere påsker dro vi til Skagen, og da ble en del koselige pynteting kjøpt inn. Da ungene var små malte vi alltid på egg, og besøkte påskeeggutstillingen på Folkemuseet. De som fortsatt er hele havner på trollhasselkvistene som også gjemmes fra år til år. Og så satser vi på at Myrtel lar det være i fred...

På stuebordet legges alltid påskeløperen på. Brodert på 90-tallet, og broderipakken ble kjøpt i Eva Rosenstand-butikken på Strøget. På tross av at den har ligget på hver påske gjennom barndommen til ungene har den klart seg uten flekker og søl, så vi passer litt ekstra på den.

Det er søte motiver på løperen - påskeliljer, krokus, dekorerte påskeegg, små spretne påskelam og glade kyllinger.


Pyntete påskeegg er koselig å ha, og for et par år siden dekorerte Karoline og jeg egg i vintagestil - her er mine:

I fjor strikket jeg trekk til et par egg etter oppskrift fra Dales forrige påskehefte, og jeg valgte likegodt å lime dem sammen, for disse er bare til pynt. 

 


Selvsagt hører påskegodt til påskedagene, og noe av det får plass i strikkete/tovete kurver.

Denne laget jeg for noen år siden, og små påskeharer fra Panduro er sydd på. Oppskrift finner du her.

I forfjor laget jeg to kurver til. Den over i en along som Liss hadde på Facebook, og den andre i en annen påskealong. Der er også de festlige kyllingene kjøpt på Panduro.

Noe påskepynt henges rundt, både kjøpt og selvlaget. Disse påskeharene er søte:

Eller påskekyllinger - gule og stripete. SandesGarn har lagt ut gratisoppskrift på harer og kyllinger her.

Kjøkkenet må selvsagt også få litt påskepreg. Har funnet fram kluter og grytekluter i gult, og her er påskemamelukkene jeg laget for et par år siden:

Og til slutt noe av den første påskepynten jeg laget, et par trekanthøner. Husker jeg kjøpte materialpakker til disse på Panduro.

Ønsker deg og dine en god påske med trivelige og rolige påskedager! Påskeværet skal visst bli fint, men synes det er trist det ikke er såpass med varmegrader at man kan sitte ute og nyte sola. Men får satse på at jeg får kost meg en del med kreative sysler inne - og håper du får gjort det samme :)
I dag fyller Andreas 14 år, så da blir det selvsagt feiring med familien av det. I går var det feiring med kamerater, og det har vært overnatting her.

3 kommentarer:

Tove sin strikkeside sa...

Her var det mye nydelig påskepynt. God påske

Barbros lille atelier sa...

Så mye flott påskepynt du har! Den boderte duken var helt nydelig!

Ønsker deg en riktig god påske!

Klem

MarJE sa...

Her var det mykje flott påskepynt. Kjempefint tre med egg.
God påske.